Průzkum maloobchodu a služeb: Platby kartou chtějí zákazníci i obchodníci
Podnikatelům v kamenných provozovnách a ve službách se daří o něco lépe než před rokem, také jejich výhled je optimističtější. To vyplývá z tradičního předvánočního průzkumu Comgate, v němž jsme se zaměřili také na přijímání bezhotovostních plateb a poptávku po nich.
V průzkumu maloobchodu a služeb mimo e-commerce jsme se soustředili na témata, která jsou pro naše klienty důležitá nebo jim můžou poskytnout inspiraci v jejich vlastním podnikání. Zaměřili jsme se nejen na ekonomické výhledy, ale i na některé aktuální otázky. Do průzkumu se zapojilo více než 200 respondentů.
Seznam otázek průzkumu:
Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?
Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 ve srovnání s rokem 2022?
Museli jste v roce 2023 reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci? Pokud ano, jak?
Zaznamenali jste v roce 2023 změnu poměru mezi platbami kartou a platbou v hotovosti?
Všechny grafy můžete rozkliknutím zvětšit.
Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?
Téměř 68 % podnikatelů se daří stejně nebo lépe než před rokem
Z odpovědí na otázku týkající se vývoje tržeb vidíme, že se obchodníkům v kamenných provozovnách a podnikatelům ve službách obecně daří lépe než před rokem. Podíl těch, kteří evidují meziroční pokles tržeb, je oproti minulému průzkumu nižší o více než 11 procentních bodů. Polovina podnikatelů hlásí setrvalý stav, nárůst tržeb zaznamenalo více než 17 % respondentů.
Pohled na segmentové rozdělení odpovědí ukazuje, že byznys mimo internetové obchody táhnou restauratéři a hoteliéři. V tomto oboru je vyrovnaný poměr podnikatelů, kteří zaznamenali meziroční nárůst tržeb a jejich pokles. Ve službách je situace nejstabilnější, v této oblasti mají téměř dvě třetiny podnikatelů obdobné tržby jako před rokem. Pohled na prodejce zboží v kamenných obchodech je pesimističtější.
Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 ve srovnání s rokem 2022?
Polovina podnikatelů čeká stejné nebo lepší Vánoce než loni
Rozložení sil v grafu zobrazujícím očekávání podnikatelů od vánoční sezóny, kopíruje téma vývoje tržeb. Také zde meziročně vzrostl podíl optimistů, kteří čekají lepší vrchol roku než loni, a také podíl těch, kteří věří v setrvalý stav. Obchodníků, kteří se chystají na nepovedenou vánoční sezónu, je oproti minulému roku o 13 procentních bodů méně. Stejně jako loni, přibližně pro čtvrtinu respondentů není vánoční sezóna relevantní.
Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?
Ohledně předzásobení se obchodníci drží při zemi
V otázce předzásobení před vánoční sezónou se obchodníci v maloobchodě drží při zemi. Mezi respondenty, v jejichž oboru vánoční sezóna hraje roli, mají převahu ti, kteří se předzásobit nehodlají vůbec, případně méně než loni. To může mít za důvod buď přesvědčení, že poptávka nebude taková, že by si obchodníci nevystačili s běžným množstvím zásob, nebo prostě věří v dostatečnou kapacitu a flexibilitu dodavatelského řetězce.
Museli jste v roce 2023 reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci? Pokud ano, jak?
Více než 30 % obchodníků snižovalo skladové zásoby
Více než dvě pětiny (41 %) podnikatelů nemusely letos reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci. Mezi reakcemi těch ostatních převažuje snižování skladových zásob (30,5 %) či úspory v nákladech na zaměstnance (18,5 %). Tato otázka byla v průzkumu otevřená, a tak zajímavý pohled nabízí i položka „ostatní“, která skrývá několik ojedinělých postřehů – někteří řemeslníci a poskytovatelé služeb například šetřili tím, že omezili delší výjezdy za zákazníky, několik obchodníků naopak zvolilo cestu investic: zvyšovali výdaje na reklamu a marketing nebo rozšiřovali sortiment zboží a služby, aby zasáhli širší cílovou skupinu zákazníků.
Jak dlouho přijímáte bezhotovostní platby?
Téměř 80 % obchodníků už dlouhodobě přijímá platby kartou
Jaký je váš výhled na rok 2024 v porovnání s odhadem roku 2023?
Stejný nebo lepší vývoj očekává v příštím roce 84 % respondentů
Nejsilněji je zvýšený optimismus podnikatelů cítit z jejich výhledu na nadcházející rok. Zatímco loni se vzpamatovávali z prudkého zvýšení cen energií a souvisejících nákladů, letos se potýkají „jen“ se zvýšenou inflací. Navíc se za dobu trvání přizpůsobili ztížené ekonomické situaci, zefektivnili provoz a našli úsporná opatření. Proto téměř 84 % respondentů očekává stejné nebo výrazně lepší tržby v porovnání s letoškem. Když toto rozložení sil porovnáme s loňským průzkumem, vidíme opravdu razantní nárůst pozitivních výhledů.
Využíváte podnikatelský úvěr?
Téměř 72 % obchodníků nevyužívá podnikatelský úvěr
Při pohledu na otázku využití podnikatelského úvěru vidíme, že mezi obchodníky v maloobchodě a službách převažují ti, kteří ho buď nepotřebují, nebo mu nedůvěřují, případně na něj nedosáhnou. U podnikatelů, kteří externí financování využívají, mají většinu ti, kteří je čerpají z bankovních produktů.
Závěr
Předvánoční průzkum maloobchodu a služeb ukázal, že ekonomická situace se oproti loňsku stabilizovala – o tom svědčí velký podíl podnikatelů, kteří evidují stejné nebo vyšší tržby, stejně jako výrazný počet těch s optimistickým výhledem do nejbližší budoucnosti. Vzhledem k aktualitě tématu jsme do průzkumu zařadili i otázky týkající se přijímání bezhotovostních plateb. Z odpovědí vyplývá, že jsou pro zákazníky i obchodníky atraktivní. „Platební karty jsou skvělý nástroj. Obchodníků, kteří je přijímají, každým rokem přibývá, byť letní intenzivní diskuze mohla vyvolat opačný dojem. Obchodníci vidí v přijímání karet jasné výhody – vyšší tržby a spokojené zákazníky,“ je přesvědčený ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.