Průzkum maloobchodu a služeb: Platby kartou chtějí zákazníci i obchodníci

Podnikatelům v kamenných provozovnách a ve službách se daří o něco lépe než před rokem, také jejich výhled je optimističtější. To vyplývá z tradičního předvánočního průzkumu Comgate, v němž jsme se zaměřili také na přijímání bezhotovostních plateb a poptávku po nich.

V průzkumu maloobchodu a služeb mimo e-commerce jsme se soustředili na témata, která jsou pro naše klienty důležitá nebo jim můžou poskytnout inspiraci v jejich vlastním podnikání. Zaměřili jsme se nejen na ekonomické výhledy, ale i na některé aktuální otázky. Do průzkumu se zapojilo více než 200 respondentů.

Infografika předvánoční průzkum maloobchodu a služeb

Všechny grafy můžete rozkliknutím zvětšit.

Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?

Téměř 68 % podnikatelů se daří stejně nebo lépe než před rokem

Z odpovědí na otázku týkající se vývoje tržeb vidíme, že se obchodníkům v kamenných provozovnách a podnikatelům ve službách obecně daří lépe než před rokem. Podíl těch, kteří evidují meziroční pokles tržeb, je oproti minulému průzkumu nižší o více než 11 procentních bodů. Polovina podnikatelů hlásí setrvalý stav, nárůst tržeb zaznamenalo více než 17 % respondentů.

Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?

Předvánoční průzkum maloobchodu a služeb v roce 2022

Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2022 v porovnání s rokem 2021?

Pohled na segmentové rozdělení odpovědí ukazuje, že byznys mimo internetové obchody táhnou restauratéři a hoteliéři. V tomto oboru je vyrovnaný poměr podnikatelů, kteří zaznamenali meziroční nárůst tržeb a jejich pokles. Ve službách je situace nejstabilnější, v této oblasti mají téměř dvě třetiny podnikatelů obdobné tržby jako před rokem. Pohled na prodejce zboží v kamenných obchodech je pesimističtější.

Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2023 v porovnání s rokem 2022? - segmentový pohled

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 ve srovnání s rokem 2022?

Polovina podnikatelů čeká stejné nebo lepší Vánoce než loni

Rozložení sil v grafu zobrazujícím očekávání podnikatelů od vánoční sezóny, kopíruje téma vývoje tržeb. Také zde meziročně vzrostl podíl optimistů, kteří čekají lepší vrchol roku než loni, a také podíl těch, kteří věří v setrvalý stav. Obchodníků, kteří se chystají na nepovedenou vánoční sezónu, je oproti minulému roku o 13 procentních bodů méně. Stejně jako loni, přibližně pro čtvrtinu respondentů není vánoční sezóna relevantní.

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 ve srovnání s rokem 2022?

Předvánoční průzkum maloobchodu a služeb v roce 2022

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2022 ve srovnání s rokem 2021?

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Ohledně předzásobení se obchodníci drží při zemi

V otázce předzásobení před vánoční sezónou se obchodníci v maloobchodě drží při zemi. Mezi respondenty, v jejichž oboru vánoční sezóna hraje roli, mají převahu ti, kteří se předzásobit nehodlají vůbec, případně méně než loni. To může mít za důvod buď přesvědčení, že poptávka nebude taková, že by si obchodníci nevystačili s běžným množstvím zásob, nebo prostě věří v dostatečnou kapacitu a flexibilitu dodavatelského řetězce. 

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Museli jste v roce 2023 reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci? Pokud ano, jak?

Více než 30 % obchodníků snižovalo skladové zásoby

Více než dvě pětiny (41 %) podnikatelů nemusely letos reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci. Mezi reakcemi těch ostatních převažuje snižování skladových zásob (30,5 %) či úspory v nákladech na zaměstnance (18,5 %). Tato otázka byla v průzkumu otevřená, a tak zajímavý pohled nabízí i položka „ostatní“, která skrývá několik ojedinělých postřehů – někteří řemeslníci a poskytovatelé služeb například šetřili tím, že omezili delší výjezdy za zákazníky, několik obchodníků naopak zvolilo cestu investic: zvyšovali výdaje na reklamu a marketing nebo rozšiřovali sortiment zboží a služby, aby zasáhli širší cílovou skupinu zákazníků.

Museli jste v roce 2023 reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci? Pokud ano, jak?

Zaznamenali jste v roce 2023 změnu poměru mezi platbami kartou a platbou v hotovosti?

Více než polovina respondentů eviduje vyšší poptávku po platbě kartou

V létě bylo výrazným tématem veřejné diskuze přijímání bezhotovostních plateb a to, zda zákazníci preferují placení kartou, nebo v hotovosti. Více než polovina (55,7 %) respondentů našeho průzkumu zaznamenala, že kupující stále častěji sahají po kartě, 37,4 % podnikatelů si žádné změny v tomto směru nevšimla. Oproti tomu pouze malá část (5,4 %) obchodníků zaznamenala vyšší tendenci platit hotově. Skupina těch, kteří přestali přijímat platby kartou a přešli pouze na hotovostní, je v našem průzkumu téměř zanedbatelná (1,5 %).  

Zaznamenali jste v roce 2023 změnu poměru mezi platbami kartou a platbou v hotovosti?

Jak dlouho přijímáte bezhotovostní platby?

Téměř 80 % obchodníků už dlouhodobě přijímá platby kartou

O tom, že platby kartou jsou pro české zákazníky samozřejmostí, vypovídá graf těchto odpovědí. Drtivá většina obchodníků (79,1 %) přijímá bezhotovostní transakce dlouhodobě, desetina je začala akceptovat letos. Jen pro 10 % tato metoda stále není atraktivní nebo smysluplná.

Jak dlouho přijímáte bezhotovostní platby?

Plánujete navýšení cen v roce 2024? Pokud ano, o kolik?

Více než polovina obchodníků neplánuje zvedat ceny

Odpovědi na otázku týkající se plánovaného zvyšování cen ukazují, že podnikatelé věří ve stabilizaci nebo zlepšení ekonomické situace. Více než polovina respondentů (52 %) plánuje, že ceny po Novém roce měnit nebude, většina ostatních se vejde do zdražení maximálně o desetinu. 

Plánujete navýšení cen v roce 2024? Pokud ano, o kolik?

Jaký je váš výhled na rok 2024 v porovnání s odhadem roku 2023?

Stejný nebo lepší vývoj očekává v příštím roce 84 % respondentů

Nejsilněji je zvýšený optimismus podnikatelů cítit z jejich výhledu na nadcházející rok. Zatímco loni se vzpamatovávali z prudkého zvýšení cen energií a souvisejících nákladů, letos se potýkají „jen“ se zvýšenou inflací. Navíc se za dobu trvání přizpůsobili ztížené ekonomické situaci, zefektivnili provoz a našli úsporná opatření. Proto téměř 84 % respondentů očekává stejné nebo výrazně lepší tržby v porovnání s letoškem. Když toto rozložení sil porovnáme s loňským průzkumem, vidíme opravdu razantní nárůst pozitivních výhledů.

Jaký je váš výhled na rok 2024 v porovnání s odhadem roku 2023?

Předvánoční průzkum maloobchodu a služeb v roce 2022

Jaký je váš výhled na rok 2023 v porovnání s odhadem roku 2022?

Využíváte podnikatelský úvěr?

Téměř 72 % obchodníků nevyužívá podnikatelský úvěr

Při pohledu na otázku využití podnikatelského úvěru vidíme, že mezi obchodníky v maloobchodě a službách převažují ti, kteří ho buď nepotřebují, nebo mu nedůvěřují, případně na něj nedosáhnou. U podnikatelů, kteří externí financování využívají, mají většinu ti, kteří je čerpají z bankovních produktů.

Využíváte podnikatelský úvěr?

Závěr

Předvánoční průzkum maloobchodu a služeb ukázal, že ekonomická situace se oproti loňsku stabilizovala – o tom svědčí velký podíl podnikatelů, kteří evidují stejné nebo vyšší tržby, stejně jako výrazný počet těch s optimistickým výhledem do nejbližší budoucnosti. Vzhledem k aktualitě tématu jsme do průzkumu zařadili i otázky týkající se přijímání bezhotovostních plateb. Z odpovědí vyplývá, že jsou pro zákazníky i obchodníky atraktivní. „Platební karty jsou skvělý nástroj. Obchodníků, kteří je přijímají, každým rokem přibývá, byť letní intenzivní diskuze mohla vyvolat opačný dojem. Obchodníci vidí v přijímání karet jasné výhody – vyšší tržby a spokojené zákazníky,“ je přesvědčený ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.

Byla pro vás data z průzkumu přínosná?


Budete chtít pozvat do podobného průzkumu v budoucnosti? Pokud ano, zadejte prosím e-mail.