Aktivace a provoz platební brány

Rozcestník

Na této stránce jsme pro vás připravili rozcestník na všechny podstatné informace k uzavření smlouvy na platební bránu ComGate, aktivaci platební brány, k nastavení klientského portálu a jeho každodenního použití, o účtování transakcí z platební brány, o EET na platební bráně, vysvětlujeme zde podrobně význam jednolitvých položek ceníku platební brány i způsob zúčtování transakcí, a v neposlední řadě popisujeme funkci platební brány ComGate z pohledu uživatelů - plátců.

Funkce platební brány

Platební brána je nástroj, který slouží obchodníkům na internetu pro příjem plateb hrazených platební kartou, platebními tlačítky bank případně bankovním převodem. Z pohledu kupujícího je to laicky řečeno pole v internetovém prohlížeči, do kterého vkládá údaje o platební kartě, případně vybírá banku pro online bankovní převod. Z pohledu obchodníka je to služba, kterou odebírá od specializované společnosti, která je držitelem oprávnění České národní banky a je certifikována karetními asociacemi. Platební brány se v mnohá ohledech liší, o čemž pojednává i náš článek Srovnání platebních bran.

Platební brána ComGate podporuje všechny standardní funkce:

  • akceptuje všechny běžné platební karty jako VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, Diners Club
  • nabízí všechna dostupná platební tlačítka bank v České republice, na Slovensku a v Polsku
  • akceptuje platby v 7 měnách - CZK, EUR, PLN, HUF, RON, USD, GBP
  • umožňuje zapamatování karty
  • má funkci opakované platby
  • díky responzivnímu vzhledu podporuje platby na mobilních telefonech
  • umožňuje vlastní vzhled platební brány
  • je integrována do více než 100 e-shop platforem
  • podporuje open source platformy
  • nabízí propojení API rozhraním
  • umožňuje jednoduché účtování díky široké nabídce účetních formátů
  • je integrována do účetních SW POHODA, ABRA FlexiBee a výstupy lze použít v dalších účetních SW

Smlouva na platební bránu

Zahájení integrace platební brány předchází uzavření smlouvy. Smlouva se skládá ze třech dokumentů - těla smlouvy, všeobecných obchodních podmínek a sazebníku. Zde jsou odkazy na platné vzorovné dokumenty smlouvy:

Uzavření smlouvy

Smlouvu na platební bránu uzavíráme na dálku bez nutnosti osobního kontaktu, bez ověřování podpisu nebo tisku smluvních dokumentů. Postupujeme tak v souladu s legislativou i doporučeními regulátora a vykonavatele dohledu. Podmínkou uzavření smlouvy na dálku je zaslání kopie dvou osobních dokladů, například občanského průkazu a řidičského průkazu. Ná žádost klienta mimořádně uzavíráme smlouvy i tradičním způsobem s tiskem papírových dokumentů a osobními podpisy smluvních stran.

Údaje do smlouvy

Pro uzavření smlouvy je třeba identifikovat zájemce o platební službu, to je společnost nebo fyzickou osobu podnikatele, osoby jednájící za společnost, osoby podepisující, majitele společnosti, informace o obchodu a v neposlední řadě parametry požadované služby platební brány.

Konkrétně pro uzavření smlouvy na platební bránu se jedná o tyto údaje:

  1. společnost nebo fyzická osoba podnikatel - název společnosti, IČO, DIČ, adresa společnosti
  2. osoby jednající za společnost - jméno a příjmení, kopie dvou osobních dokladů,
  3. osoby podepisující smlouvu (pokud jsou odlišné od osob jednajících za společnost) - jméno a příjmení, kopie dvou osobních dokladů stejně jako u osob jednajících za společnost
  4. osoby vlastníků společnosti s podílem na společnostiu 25 % a více (pokud jdou odlišné od výše uvedených)
  5. informace o obchodu - URL adresa obchodu, technická platforma na které je obchod provozován, současné celkové tržby měsíčně, průměrná hodnota jedné platby
  6. požadované parametry platební brány - měny platby, bankovní účty pro převody peněz

Překážky pro uzavření smlouvy

Pro některé kategorie zboží platí ze strany karetních asociací zákaz poskytování služby platby kartou online nebo je poskytnutí služby podmíněno prokázáním zvláštního oprávnění..

Pro služby platby kartou se uplatňují omezení zejména pro následující sortiment:

  • šíření omamných, psychotropních látek a jedů
  • prodej léčivých přípravků vydávaných na lékařský předpis
  • prodej tabákových výrobků vč. e-cigaret, doutníků, dýmek a kuřáckých potřeb
  • “nákupní galerie” a "zprostředkovatelé prodeje", kdy příjemce peněz není prodejcem zboží
  • prodej kryptoměn
  • směnárny

Zde naleznete seznam rizikových a zakázaných oblastí

Z důvodu regulace je dále zakázáno poskytování platebních služeb subjektům v insolvenci anebo v likvidaci. Toto omezení se vztahuje i na osoby jednájící za společnost, případně na vlastníky společnosti s podílem na společnosti 25 % a vyšším. 

Poskytování služby platební brány není garantováno. Společnost ComGate nemá povinnost poskytovat služby zájemcům nespadajícím do výše uvedených skupin s výslovným zákazem.

Aktivace platební brány

Aktivace platební brány navazuje na uzavření smlouvy a začíná vstupem do klientského portálu. Údaje pro přihlášení do klientského portálu vám zašleme e-mailem. Podmínkou pro zahájení aktivace platební brány je dostatečné zabezpečení online obchodu, zejména používání protokolu HTTPS.

Je potřeba, aby na stránkách vašeho obchodu byly k dispozici pro nakupující základní dokumenty a údaje:

  • všeobecné obchodní podmínky
  • reklamační řád
  • jméno, adresa a fakturační údaje prodejce

Seznam povinných údajů na stránkách e-shopu a vzorové dokumenty najdete na našich stránkách.

Klientský portál

Klientský portál platební brány ComGate slouží vedle nastavení platební brány i pro přehled platebních transakcí, převodů na váš bankovní účet i měsíční vyúčtování, dále nabízí nástroje pro refundace platby kupujícímu. Průvodce klientským portálem naleznete zde. Do klientského portálu se můžete přihlásit zde.

Na samostatné stránce naleznete postup pro konfiguraci propojení platební brány v klientském portálu. Konfigurace zahrnuje jak samotnou platební bránu, tak i funkci EET, která je součástí služby platební brány a je zdarma.

Součástí klientského portálu je i funkce refundace plateb, o které se můžete dočíst zde.

Po provedení nastavení platební brány probíhá jeji testování v klientském portálu, při kterém je možné ověřit správnou funkčnost platební brány. Popis testování platební brány naleznete na této stránce.

Platební tlačítka bank

Platební tlačítka bank jsou vedle platby kartou další platební metodou na platební bráně. Při platbě platebním tlačítkem  kupující provede potvrzení platby ve svém online bankovnictví a e-shop dostane potvrzení platby obdobně jako u platby kartou. Důležité je to, že vše probíhá online a že při platbě platebním tlačítkem není možné měnit parametry platby v online bankovnictví - e-shop po potvrzení platby má garantováno, že mu bude připsána částka dle údajů v nákupním košíku.

Platební tlačítka jsou značně popupární v České republice, Polsku i na Slovensku, v těchto zemích podíl plateb tímto nástrojem se pohybuje kolem 30 %. Na druhou stranu platební tlačítka nenajdete třeba v Maďarsku nebo jiných zemích.

V platební bráně ComGate nabízíme všechna dostupná platební tlačítka bank dle tabulky níže. Tím, že kupujícím nabídnete jejich oblíbenou platební metodu, zvyšujete počet úspěšně dokončených plateb na vašem e-shopu.

Seznam bank dle zemí

Banky v České republice online Česká spořitelna, ČSOB, Era, Raiffeissenbank, Komerční banka, Fio banka, UniCredit Bank, mBank
jiné MONETA Money Bank,  Equa Bank, Sberbank a další banky v České republice
Banky na Slovensku online Slovenská spořitelna, Tatra Banka, VÚB Banka
jiné Ostatní banky na Slovensku
Banky v Polsku online Alior - Raty, Bank Millennium, Bank Ochrony Srodowiska, Bank Pekao S. A., Bank Pocztowy, Banki Spoldzielcze, BLIK, BNB Paribas Posla, Santander - Przelew24, Credit Africole, Deutsche Bank, Euro Bank, Getin Bank, mBank, Nest Bank, Noble Pay, CitiHandlowy, IdeaBank, Inteligo, iPKO, ING, Podkarpacki BS, Raiffeisen Polbank, T-Mobile, Toyota Bank, Volkswagen Bank

U bank v kategorii "jiné" se jedná o banky, které neumožňují online zpracování bankovních převodů v režimu platebního tlačítka platební brány. Platby u bank mimo režim "online" zpracováváme nejpozději do druhého pracovního dne.

Vlastní vzhled platební brány

Platební brána ComGate podporuje možnost individuálního vzhledu, více zde.

EET v platební bráně

Platební brána zahrnuje funkci EET, jeji popis najdete zde. Připravil jsme pro vás také několik nejčastějších otázek a odpovědí k EET v platební bráně. Pro úplnost k tématu EET zde najdete obchodní podmínky služby EET v platební bráně.

Komerční e-shop platformy

Abychom vám usnadnili zprovoznění platební brány, podporujeme integraci platební brány ComGate ve všech významných e-shop platformách.

Zde naleznete přehled více než 100 podporovaných e-shop platforem

U vybraných e-shop platforem na našich stránkách uvádíme detailní návod na zprovoznění platební brány:

Open source platformy

Ve spolupráci s platiti.cz podporujeme integraci platební brány do open source platforem, například do Drupal Commerce, HikaShop, Jigoshop, Magneto, OpenCart, PrestaShop, VirtueMart, Woo Commerce, WP eCommerce.

Formou pluginu podporujeme i platformu shopify .

API protokoly

Dalším způsobem zprovoznění platební brány je použití API protokolu, jeho specifikaci naleznete zde.
Navíc nabízíme API protokol pro stahování souborů
Přehled starších verzí protokolu je zde.

Soubory ke stažení

Soubory ke stažení slouží zejména při integraci platební brány, kdy rozcestník platební brány je na straně e-shopu.

Platby na platební bráně

Proces platby na platební bráně z pohledu kupujícího jsme popsali na této stránce. Popis zahrnuje ukázku platby platební kartou, platby platebním tlačítkem banky i standardním bankovním převodem. Dále popisujeme komunikaci s kupujícím o stavu platby.

Ceník platební brány

Úplný přehled poplatků na platební bráně najdete v sazebníku na našich stránkách.

U nás budete hradit pouze poplatky z transakcí a měsíční poplatek za provoz (v měsících, kdy objem transakcí na platební bráně bude nižší než 500 tis. Kč). 

Nebudete hradit žádné poplatky za převod peněz na bankovní účet.

Peníze převádíme na libovolný bankovní účet denně v pracovní dny. Doba pro připsání plateb na váš bankovní účet je D+1 až D+3. Výjimku mohou tvořit individuální případy transakcí podléhající autorizaci či dodatečnému ověření ze strany bankovních ústavů či karetního zpracovatele. 

V průběhu měsíce vám budeme automaticky strhávat z každé transakce základní poplatek (např. 0,99 % u spotřebitelských karet vydaných v ČR a EU) a po skončení měsíce vám v případě překročení měsíčního objemu transakcí 100 tis. Kč zašleme bonus (např. 0,1 % ze všech transakcí realizovaných v daném měsíci za podmínky, že objem transakcí v daném měsíci byl v rozmezí 100 a 500 tis. Kč).  Podrobný popis systému denních poplatků a měsíčního bonusu naleznete zde.

Měsíční poplatek za správu platební brány odečteme z vašich plateb vždy na začátku následujícího měsíce (poplatek za leden odečteme začátkem února). V případě, že na platební bráně transakce neprobíhají, zašleme vám výzvu k úhradě částky za měsíční poplatek.

Denně budete mít k dispozici přehled plateb, který najdete v klientském portálu.

Účtování o platební bráně

Usnadnili jsme vám i účetní stránku práce s platební bránou. Zde jsme vytvořili metodický popis účtování transakcí z platební brány. Samostatně jsme popsali proces měsíčního vyúčtování .

Abychopm vám to co nejvíce ulehčili, vytořili jsme také popis účtování transakcí ve dvou nejrošířenějších
účetních programech:

Pro uživatele SW POHODA jsme navíc zvláště popsali práci s avízy a výpisy:

Obdobným způsobem lze importovat data z platební brány i do dalších účetních programů.

Zde naleznete ukázkové soubory s výpisy transakcí a jejich popis ve formátech CSV, ABO, PDF.

Na této stránce pak popisujeme jak provádíme měsíční vyúčtování služeb na platební brášně.

Obchodní podmínky

V této části stránky naleznete odkazy na smluvní dokumentaci k platební bráně a stránky k regulaci v platebních službách.

Smluvní dokumenty:

Regulace:

Otázky a odpovědi

Některé další časté otázky a odpovědi k platební bráně jsme vložili na následující stránku.

Kontakt

Snažili jsme se o přehlednou a srozumitelnou prezentzaci všech informací k platební bráně. Pokud i přesto budete mít pocit, že bychom výčet témat měli rozšířit o další pro vás užitečné informace, neváhejte nám zenechat zprávu, vaši zpětnou vazbu rozhodně uvítáme.