Elektronická tržiště - Marketplaces. K čemu jsou dobrá a na co si dát pozor.

Obvyklý postup začínajícího online obchodníka v Česku je následující:
1) vymyslet název
2) vytvořit logo
3) postavit web
4) rozběhnout online reklamu
5) vylepšovat SEO, dostat se na první stránku při vyhledávání u vybraných klíčových slov.

Obvyklý postup začínajícího online obchodníka v Británii je tento:
1) identifikovat v čem budu lepší než konkurence
2) najít marketingové a distribuční kanály na velkých trzích, zejména online tržiště - marketplaces
3) naplánovat kdy budu chtít vybudovat web a jaké klíčové vlastnosti tohoto webu povedou k lepší zákaznické zkušenosti a opakovaným nákupům
4) které zdroje informací sledovat pro udržení přehledu o trendech v oboru
5) průběžně přizpůsobovat obchodní taktiku v reakci na realitu trhu

Obvyklým středobodem obchodního záměru online obchodu s nadnárodními ambicemi jsou novodobá tržiště, tzv. marketplaces. Je to místo, kam jsou zákazníci zvyklí chodit nakupovat a kde si prodejci mohou za úplatu “pronajmout stánek”, myšleno vystavit svou nabídku zboží. Všichni známe Amazon a eBay nebo český Fler, ale jen málokdo ví, že takových tržišť jsou desítky a stovky a že ne ve všech zemích světa jsou právě Amazon a eBay ty nejúspěšnější.

Přehled největších online tržišť dle regionů jazyce, zákaznickou podporu, … aby jste nakonec zjistili že nejste v ničem lepší než existující lokální konkurence, která se navíc může opřít o zavedenou značku. Online tržiště je dobrý způsob jak levně zjistit vaše šance na novém trhu, zkoušet, experimentovat, hledat cestu. Když ale budete mít jistotu a definitivně se rozhodnete plnohodnotně vstoupit na nový trh, bude nutné vybudovat i jiné komunikační a distribuční kanály než je elektronické tržiště.

Proč by vás to mělo zajímat? Protože pokud máte chuť a odvahu expandovat do zahraničí, je využití těchto tržišť přirozeným prvním krokem. Je nesmysl vybudovat lokální logistiku, řešit lokální legislativu, provádět nákladný průzkum zákaznických preferencí, budovat web v lokálním Nejspíše se ptáte co je to levně? Cena se skládá ze dvou složek: 1) přímý náklad, který snadno zjistíte z obchodních podmínek a obvyklé se pohybuje v rozmezí 2 až 20 %, a 2) riziko konkurence přímo ze strany elektronického tržiště. Například Amazon vedle provozu tržiště působí i jako obchodník - nakupuje a prodává širokou paletu zboží. Také se nijak netají tím, že jeho chytré algoritmy průběžně sledují sortiment obchodníků prodávajících na Amazonu, a pokud identifikují dobře prodejnou položku, pošlou upozornění nákupčím. Nákupčí Amazonu s velkou pravděpodobností nakoupí to samé zboží ale za výrazně nižší cenu než vy a spustí prodej za ceny , které budou rozhodně atraktivní. V ten moment máte po obchodu, minimálně v té nejvíce obrátkové položce.

Obvyklé doporučení pro snížení rizika konkurence ze strany tržiště je mít jen část sortimentu na tržišti, úplný sortiment mít pouze na vlastních stránkách. Další taktikou je dávat na tržiště pouze výprodejový sortiment nebo jen omezené množství jednotlivých položek. V podstatě jde o způsob jak vytěžit ohromnou marketingovou sílu elektronických tržišť aniž jim odevzdáte kontrolu nad významnou částí prodejů.

Elektronická tržiště jsou jako oheň, může hřát i pálit. Pokud se chystáte do světa, je to jeden z nejlepších nástrojů jak začít. Jaká je vaše zkušenost s online tržišti? Uvažujete o této cestě?