„Uspěli jsme proto, že jsme nebudovali byznys jen pro peníze,” říká spolumajitel e-shopu Bezedná miska Tomáš Andrejsek

Jak to vypadá, když nadšení chovatelé a milovníci zvířat začnou prodávat krmiva? Vznikne e-shop Bezednamiska.cz, který si oblíbili jak zákazníci, tak zaměstnaci. „Rádi si se zákazníkem popovídáme a poradíme mu výživu pro jeho miláčka. Přesně to nás na tom všem baví,” říká spoluzakladatel e-shopu Bezednamiska.cz Tomáš Andrejsek.

Jak jste přišli s myšlenkou na vznik Bezedné misky? 

Před 6 lety jsme měli tři nezaměstnané členy rodiny, tak jsme si řekli, že něco vymyslíme. Chtěli jsme něco malého, abychom to byli schopni dobře obsloužit, a tak jsme vymysleli e-shop bezednamiska.cz. No, trochu se nám to vymklo. :-)

Proč právě e-shop s krmivem pro zvířata? 

Chtěli jsme dělat něco, co nám dávalo smysl. Všichni jsme pejskaři, tak nám to přišlo jako dobrý nápad. Zároveň jsme si říkali, že je to dobrý předmět podnikání, protože počet chovatelů pořád roste a rostl i tenkrát v krizi. 

Byly na českém trhu podobné e-shopy? 

Takové e-shopy už tu byly, a to i ty velké. Nebylo to neorané pole. 

Jak jste se tedy dokázali prosadit mezi konkurencí? 

To sám nevím, docela nás to překvapilo. My jsme začínali opravdu v garáži. Teď má naše „garáž“ přes 1000 m². :-) Měli jsme pár myšlenek, které jsme považovali za důležité a držíme se jich doteď. Já osobně si myslím, že je strašně těžké uspět, když budujete byznys jen pro peníze. Myslím si, že je znát, když podnikání dělá někdo s radostí. Snažili jsme se také vsadit na osobní web. Chtěli jsme, aby zákazník na webu věděl s kým mluví, jak ten člověk vypadá, a že je to taky nadšený chovatel. 

Ještě na něco jste při zakládání kladli důraz? 

Hodně jsme se také zabývali tím, jak web vypadá a funguje pro uživatele. Sami na internetu nakupujeme a je spousta věcí, které nás při tom rozčilují. Přesně takových chyb jsme se chtěli vyvarovat. Hodně jsme se inspirovali zahraničními weby. Díky tomu jsme jako první na českém trhu měli konfigurátor stravy. Teď už nás ostatní opisují. 

Byla i grafika webu jednou z věcí, na kterou jste se hodně soustředili?

Rozhodně. Chtěli jsme, aby se zákazník cítil na webu dobře, aby se mu tam líbilo. V grafice jsme udělali obrovský kus práce. Frontend webu je strašně důležitý, ale pokud nebude fungovat ta samotná služba, tak to stejně nezachrání. Tyto dvě věci jsme vždycky chápali jako spojené nádoby a snad od toho se odvíjí to, že to stále dobře funguje. 

„V obchodě jsou vždycky nejméně dva hafani.“

Co vás na tom baví? 

Je to obor, který je nám blízký. Všichni máme psy nebo kočky a baví nás objevovat nové produkty a zajímavé věci. Na webu máme napsáno, že neprodáváme nic, co bychom nedali vlastnímu psovi. Je to pravda. Podnikatelsky to může být nerozumné, nemáme spoustu věcí, které se nepochybně dobře prodávají. Nám přes práh ale nesmějí. Baví nás dělat službu, kterou sami využíváme a potřebujeme. Když přijdete k nám do kanceláře, tak je tam plno lidí i plno psů. Žijeme ten podnikatelský život trochu jinak. 

Zakládáte první kamennou prodejnu, už nechcete mít pouze e-shop?

Vždycky jsme měli výdejní místo a snažili se lidem nabízet možnost se s námi osobně setkat. Na prodejnu jsme nikdy neměli pořádné prostory. Teď jsme se přestěhovali do velkého skladu v Praze - Hostivaři, kde to jde. Pořád to není prodejna, kterou bychom si představovali, ale není to už pouze výdejní místo. Myslím si, že se ukazuje u nás i v Evropě, že svázání e-shopu a kamenného obchodu je dobrý model. Chceme tu myšlenku rozvíjet i nadále. Naše nová prodejna také navazuje na naší prvotní představu. Nemáme pouze virtuální adresu a můžeme být osobnější. Můžeme si s klientem popovídat a on s námi. Můžeme mu také poradit, co se týče výživy pro mazlíčky a podobně. To nás baví. 

Potkají zákazníci vaše pejsky i v prodejně?

Určitě, naši pejsci tam jsou všude. Když přijde zákazník se psem, tak s ním jde normálně dovnitř. V obchodě jsou vždycky nejméně dva hafani. U nás je dobře, i psům z ulice by se u nás líbilo. :-)

„Skokový nárůst z března zůstal.“

Měla na vaše podnikání vliv koronakrize?

Obecně celá e-commerce ve druhém kvartálu letošního roku vyrostla o 30 %. My jsme vyrostli více než o 40 %. Myslím si, že pro kamenné obchody, které nemají zároveň i e-shop, to byla velká rána i v našem oboru. My jsme nestíhali. Vyskočili jsme ze dne na den o desítky procent, na to nemůže být připravena žádná firma. Měli jsme obrovské štěstí v tom, že jsme se v lednu přestěhovali do nových několikanásobně větších prostor. To byl vesmír při nás, protože kdybychom byli v březnu v původních prostorách, tak bychom měli velký problém. Díky možnosti velkých skladových zásob jsme to byli schopni zvládnout. Sice se u nás pracovalo 16 hodin denně a to minimálně 3, 4 týdny, ale odbavili jsme všechny objednávky. V podnikání potřebujete mít občas štěstí a my jsme ho opravdu měli. Zajímavé je, že ten skokový nárůst z března zůstal. Lidé si nejspíše zvykli na to pohodlí, že jim až domů dovezeme 12, 15 kilové pytle s krmením. Tenhle rok je pro nás obchodně hodně dobrý. 

Pokud pomineme pandemie, zažíváte nějaké sezónní špičky?

Překvapivě nemáme například vánoční špičku. Prosinec je náš nejslabší měsíc. Snažíme se pro to šest let najít vysvětlení, ale ještě se nám to nepovedlo. Mám za to, že před Vánoci všichni na pejsky a kočičky v tom shonu zapomenou a dohání to mezi svátky. Naši lidé mezi svátky neodpočívají, protože najednou volají zoufalí majitelé, že jim pes umírá hlady, protože mu před Vánoci zapomněli objednat krmení. 

„Pokud nemůžu na e-shopu zaplatit kartou, tak tam nenakoupím.“

Zákazníci mohou na vašem e-shopu platit přes platební bránu. Dokážete si to bez ní ještě představit?

Pro nás je platební brána esenciální součást byznysu. Dnes přes platební bránu obsluhujeme více než polovinu objednávek a nedokážu si to bez ní už představit. Pořád nabízíme dobírku a platbu předem, ale je to pro nás dost nevýhodné. Když nám někdo zaplatí kartou, dostane zboží o den dříve, než když platí převodem. Musíme totiž čekat na platbu. Myslím, že jediná bariéra, která může reálně existovat, je obava lidí používat kartu na internetu. Dnes se ale používá vícefaktorové ověření, nebo mohou zákazníci platit pomocí okamžité platby přes svoji banku. Díky ComGate tuto možnost nabízíme u všech českých bank. Je to hodně pohodlné. 

Využíváte naši platební bránu od začátku vašeho e-shopu?

Začínali jsme s Raiffeisen bankou, protože to byla naše banka. Dlouho jsme byli pohodlní a i když nám jejich platební brána nevyhovovala, neřešili jsme to. Společnost ComGate nás oslovila se super nabídkou, a to jak cenovou, tak rozsahem služeb. Především množství platebních metod nás zajímalo, protože se snažíme zákazníkovi poskytnout co nejvíce možností. 

Jak v dnešní době nahlížíte na dobírku?

Já jako uživatel, pokud dnes nemůžu na e-shopu zaplatit kartou, tak tam nenakoupím. Nechci si nechat posílat věci na dobírku a čekat doma na doručení. Je to pro mě nepohodlné. Platba přes platební bránu je pro mě dneska naprosto samozřejmý způsob nákupu a proto jsme ho chtěli na našem e-shopu zpřístupnit zákazníkům. Když jsme začínali, tak dobírka dělala možná 40 % prodejů. Lidé byli víc nedůvěřiví a chtěli za zboží zaplatit, až když si na něj sáhli. Dnes se dobírka pohybuje kolem 15 %. Lidé už umějí na internetu rozlišit e-shop, který je, nebo není v pořádku. 

Jaké máte plány do budoucna? Chcete třeba prodávat i živá zvířata?

Živá zvířata rozhodně prodávat nebudeme. Například v USA je prodávají i přes internet, ale my máme zvířátka rádi. Nechceme posílat morče v krabici s dírami. Plány ale máme velké. Chceme zapracovat na konečném doručení zboží zákazníkovi, zkracovat dobu doručení a zlepšovat služby. V Česku jsou lidé zvyklí mít dopravu zdarma. To tlačí cenu i kvalitu dopravy dolů. Chtěli bychom nabídnout nadstandardní příplatkové služby, které by byly pro zákazníky výhodné a zajímavé. Rádi bychom ukázali, že stojí za to se zamyslet, jestli není dobré si za dopravu připlatit. Také vážně přemýšlíme, že bychom do sortimentu zařadili servis pro nějaká další zvířátka. Například nemáme nic pro koně. Uvidíme.