Virtuální a augmentovaná realita v eCommerce

Pokud jste vlastníkem e-shopu, znamená to, že váš obchod je otevřen nonstop 24/7. Zákazník si tedy u vás může kdykoliv a cokoliv koupit. S tím ale přichází i nevýhoda. Vy jako prodejce nemáte se zákazníkem osobní kontakt. Tím že nakupuje v pohodlí domova, je velice snadné, že se rozptýlí ztratí pozornost a nákup nedokončí. Nebo se na vašem webu ztratí a jednoduše ho zavře. Jak ale udržet pozornost návštěvníka a potenciálního zákazníka, když s ním nejste v přímém kontaktu? Možným řešením může být VR (virtuální realita) nebo AR (augmentovaná realita)

Co je VR a AR?

Obě tyto reality jsou vytvořené počítačem. Nejedná se o skutečný svět, ale svět uměle vytvořený. To vám, jako obchodníkům dává téměř neomezené možnosti v tom, být kreativní.

K proniknutí do VR je zapotřebí speciální headset, který už v sobě má zabudovaný display, nebo do něj zasadíte váš smartphone. Ty dražší headseny mají výhodu i v ovladačích, které simulují ruce. Pocit reálného je tedy ještě více umocněn.

K provozu AR vám bohatě stačí smartphone. Jedná se o umělou realitu vloženou do reálného prostředí. Nebudete zde mít takový pocit jako z VR, ale jeho využití v e commerce je obrovské.

Jak využít VR?

Co nejvíce lidí odradí od toho nakoupit na internetu? Přesně tak. Skutečnost, že si nemohou zboží osahat dokáže spousty lidí dohnat do kamenného obchodu. VR tento problém částečně řeší. Stále si zákazník nebude zboží moci fyzicky osahat, ale bude moci si ho detailněji prohlédnout. Navíc se takovéto nakupování může stát snadnou zábavou. Vytvoření takového virtuálního obchodu si vyžádá práci navíc a finanční prostředky, ale vytvoří vám velkou konkurenční výhodu. V současné době jsou desktopové VR sety cenově drahé a né každý si je může dovolit. Samotná virtuální realita pro osobní využití je na svém počátku, ale její potenciál jak v e commerce tak v jiných oblastech je veliká.

Jak využít AR?

Využití augmentované reality je více reálné než využití té virtuální. Důvodem je její dostupnost. V dnešní době již každý vlastní chytrý telefon s fotoaparátem. A to jsou v podstatě dvě jediné věci, které pro augmentovanou realitu potřebujete. V zásadě funguje tak, že namíříte fotoaparát na určitý objekt, třeba stůl a aplikace v mobilu dokáže na váš stůl zhmotnit například malého draka (samozřejmě na obrazovce telefonu). Využití bychom mohli najít v oblasti nábytku. Jen si představte, že zařizujete nový byt či dům, ale dokud nábytek nekoupíte, neposkládáte dohromady a nepostavíte na místo, tak nebudete vědět jestli se hodí či nehodí. AR by mohla být řešením. Jednoduše namíříte mobil, aplikace naskenuje místnost a vy už pak jen z nabídky zkoušíte, jaká skříň bude v ložnici vypadat dobře.

Využití AR a VR v e commerce jednoznačně má potenciál. Tím, že vývoj VR je na samotném začátku, bude asi chvíli trvat než si budeme chodit nakupovat do virtuálního obchodu. AR je ale velkým potenciálem pro téměř jakéhokoliv obchodníka. Pamatujte, že v oblasti reality vytvořené počítačem se meze nekladou a je tedy jen na vás, jak tyto dva prostředky využijete.