Vývoj české eCommerce

Trh

Od roku 2012 se počet českých e-shopů zvýšil téměř na dvojnásobek. V současné době existuje v České Republice bezmála 42 000 e-shopů, které za rok 2017 vygenerovali obrat 115 miliard korun. Pro rok 2018 se počítá s obratem ještě vyšším, a to téměř 140 miliard. Jednalo by se o meziroční nárůst 18,5%. Vetšinu trhu pak zaujímají komerční subjekty, které tvoří téměř ⅔. Zbytek tvoří opensource a malou část zaujímají nezávislé projekty.

Vývoj platebních metod

Spusta obchodníku nabízí různé možnosti, jak své zboží zákazník zaplatí. Vývoj platebních metod je z velké části provázán z následující částí. Tedy myšlení zákazníků. Dobírka v minulosti tvořila téměř ⅔ všech plateb na internetu. Souviselo to nejen s obavami spojené s platbou kartou, ale také s tím, že v minulosti nebylo obvyklé, aby e-shop měl vlastní kamennou prodejnou, nebo aspoň výdejnu zboží. Dobírce tedy v současné době šlape na paty platba při převzetí. Dle webu www.ceska-ecommerce.cz navíc popularita dobírky klesá a naopak platba bankovním převodem a kartou stoupá. Jaký bude následující vývoj můžeme jen odhadova. Dle naší predikce bude dobírka stále méně populární a do popředí se budou dostávat v současnosti méně populárnější způsoby jako je platba kartou či platební tlačítka.

Obr.

Změna myšlení zákazníků

Změnou neprošel jen samotný trh eCommerce, ale také jeho zákazníci. Poklesu se dočkala zejména obava zákazníku ze zneužití jejich osobních údajů a platebních karet. Tomuto výrazně pomohlo nařízení GDPR (z angl. General Data Protection Regulation), díky kterému se zvýšila ochrana osobních údajů na e-shopech. Stále velkým a asi neřešitelným problémem u zákazníků zůstává, že si zboží nemohou vyzkoušet neboli “osahat”. Jedná se o primární důvod, proč spousta lidí na internetu nenakupuje.

Naopak důvod proč nakupovat na internetu už dávno není úspora času. Lidé zjistili, že s větším výběrem se doba nakupování prodlužuje. Největší výhodou tedy shledávají možnost porovnání téměř se všemi produkty, které v dané kategorii čeští obchodníci nabízejí.

Obr. rozdíl v % 2012 a 2017

Online je offline a offline je online

Dny kdy byl trh rozdělen striktně na kamenné prodejny a e-shopy jsou ty tam. Ze současných téměř 42 000 e-shopů má svou vlastní prodejnu necelých 10 000 a číslo stále stoupá. Jedná se o logický jev, jak přilákat nové zákazníky. Spousta z nich nechce platit za dopravu a zboží si vyzvednout osobně. Mají tak větší jistotu a mohou si zboží před samotným zakoupením “osahat”. Pro samotné podnikatele je to pak způsob, jakým posunout své podnikání kupředu

Na druhé straně tu jsou subjekty jako Lidl či Humanic. Tito dva velikáni ukázali opačnou cestu, kdy z čistě kamenných prodejen vznikl e-shop. Tato strategie se ukázala být více než fungující, zejména v případě Lidl shopu. Lidl vsadil na klasické nástroje jak návštěvníka přeměnit na zákazníka. Tedy na dopravu zdarma, jednoduché vrácení zboží v případě nespokojenosti a hlavně stejný sortiment, který najdete v prodejnách. Zde však s rozdílem, že o dané zboží ve slevě nemusíte soupeřit s ostatními nakupujícími. Největší výhodou je zde práve sortiment. Kdežto v kamenné prodejně nalezneme každý týden jeden okruh, na e-shopu nalezneme stále všechny okruhy, které Lidl nabízí. Nemusíte tedy čekat, až se vaše vysněná sada šroubováků objeví na prodejně. Prostě si ji jednoduše objednáte.

Obr. lidl shop