4 tipy, jak přežít turbulence v e-commerce
PARTNERSKÝ ČLÁNEK | Česká e-commerce zažívá nejspíše největší zkoušku za poslední roky. Po ekonomických anomáliích způsobenými pandemií přišly otřesy, které mnohé online podnikatele zaskočily. Univerzální recept na úspěch neexistuje, přesto je dobré držet se několika jednoduchých rad, které vám mohou pomoci turbulence na dosud hladkém stoupání české e-commerce překonat.
Přemýšlejte nad náklady
Faktorem, který rozhoduje o konečné bilanci podnikání, jsou kromě tržeb samozřejmě také náklady. Je pochopitelné, že výši velké části z nich příliš neovlivníte. O to větší pozornost se ovšem vyplatí věnovat vedlejším výdajům, které jsou však k provozu internetového podnikání nezbytné. Jedním z nich jsou náklady na provoz samotného e-shopu.
Právě zde totiž mohou zbytečně utíkat prostředky. Podívejte se na to, zda e-shopové platformě neplatíte více, než je nutné. Oblíbenou praktikou jsou především příplatky za funkce, které by se daly považovat za základní výbavu plnohodnotného e-shopu. Důležitou součástí moderního e-shopu jsou také další rozšiřující nástroje; ať už marketingové, analytické, či účetní. Přesvědčte se, zda v jejich případě přínos převažuje nad náklady. Ostatně, v případě marketingových nástrojů, které bezprostředně přinášejí tržby, to zjistíte velmi snadno.
Stejně tak nebude od věci podívat na náklady, které dnes platíte platební bráně a dopravcům. Je dost možné, že od jiné společnosti získáte výhodnější nabídku.
Vyčnívejte z konkurence a neomezujte se v růstu
Český trh e-commerce patří minimálně v regionu střední Evropy mezi ty nejvíce konkurenční. Úspěch tedy přeje těm, kteří nad svými konkurenty vyčnívají a dokáží své zákazníky zaujmout. Mnoho českých e-shopů je však odkázáno na šablonovité řešení, které lze přizpůsobit jen velmi omezeně. A když e-shopy vypadají jeden jako druhý, šance, že zaujmete náročného zákazníka, klesá. Vyzkoušejte tedy řešení, které vám v tomto ohledu dá volné ruce a nebude vaše podnikání omezovat v růstu.
Mějte neotřelé nápady
Boj o internetového zákazníka je v současné době ještě vyostřenější než dříve. I proto, že mnoho z nich tak trochu očekává, že dostane něco navíc. Může jít o slevu k prvnímu nákupu, zvýhodněný set produktů, dárek a podobně. Pokud jste taktice zajímavých nabídek prozatím odolávali, teď možná nastal čas dát jim šanci. Začněte v menším měřítku, které vám umožní změřit úspěšnost a rentabilitu těchto kampaní. Pro podobné nabídky jsou jako stvořené nástroje pro marketingovou personalizaci. Skrze ně není problém vytvořit kampaň se slevou za první nákup nebo výzvu k hodnocení na srovnávači zboží. Dnešní technologie však umožňuje posunout marketingovou personalizaci ještě mnohem dále. S vhodným nástrojem tedy můžete konkrétnímu zákazníkovi zaslat v pravou chvíli přesně ty produkty, u kterých je největší šance pro opětovný nákup. Typický příklad: zákazník si u vás koupí kávovar, u kterého výrobce doporučuje po půl roce vyměnit filtr. Pošlete mu tedy po pěti a půl měsících email s nabídkou filtrů přesně pro jeho kávovar. Podobných příkladů existuje nepočítaně. Díky marketingové automatizaci můžeme zákazníky velmi efektivně přivést k opakovanému nákupu.
Zachovejte klid
Poslední bod pro někoho může nakonec být tím nejsložitějším. Je však velmi podstatný. Nepanikařit. V klidu popřemýšlejte nad tím, jak své podnikání posunout o kousek dále a vykročit z řady před svou konkurenci. Třeba vám k tomu pomohou výše popisované body. V neposlední řadě si vzpomeňte na to, že každá bouře se jednou přežene. Úplně stejně tomu bude na trhu online nakupování. Lidé jsou na internetové nákupy díky celkové výhodnosti zvyklí. Vrátí se k němu tedy možná ještě dříve, než by se teď mohlo zdát.