Dupeto – outdoor testují na vlastních dětech
Mají rády přírodu a chtějí si ji užívat se svými dětmi. Proto jim začaly samy šít outdoorové oblečení – a postupně si s ním otevřely obchod. „Tím, že primárně tvoříme pro svoje děti, na každý kousek máme maximální nároky. Bez kompromisu,“ vysvětluje filozofii značky Dupeto jedna z jejích přírodymilovných zakladatelek Alice Bartůšková.
Jak jste přišly na to, že si otevřete obchod s dětským outdoorovým vybavením?
Prodejna vznikla přirozeným vývojem. Chtěly jsme udělat svět opravdovějším místem. Nabídnout zákazníkům možnost si softshellky před koupí osahat. Nakupujeme dnes převážně přes internet, ale moci vyzkoušet dětem kalhoty a být si jistá, že si domů nesu tu správnou velikost, je něco docela jiného. Chtěly jsme zákaznicím a zákazníkům tuhle jistotu dopřát. Je to win-win na tři strany. Díky tomu, že vidíme různé typy postav, jsme schopny i lépe poradit na dálku. Získávají tím i ti, kteří objednávají přes e-shop.
Čím se lišíte od velkých obchodů s outdoorem?
Specializujeme se na dětský outdoor. Jsme primárně výrobci. Vyvíjíme s pomocí vlastních dětí – na základě toho, co nám na výpravách chybí. Víme, proč má oblečení Dupeto takové řešení a parametry, jaké má. My, holky na prodejně, jsme všechny matky. S kousky, které máme v regálu, máme osobní zkušenost. Nenabízíme zákazníkovi něco, protože to má na cedulce takové a takové vlastnosti, ale protože se zbožím každodenně fungujeme a slouží nám na výbornou.
Vycházíte tedy výhradně z vlastních zkušeností – tvoříte metodou pokus-omyl? A jak vybíráte materiály?
Střihy jsme ladily několik let. Na softshellovou bundu jsme měly vysoké požadavky. Vzniklo několik pokusů, které se nepovedly a znechuceně jsme je odsunuly k „nápadům do šuplíku“. Tím, že primárně tvoříme pro svoje děti, na každý kousek máme maximální nároky. Bez kompromisu. Prostě chceme vymazlenou bundu a kuklu, ze které dítěti nepoleze čelo. Když jsme venku, chceme nasávat přírodu a užívat si les, potok, skály. Ne řešit, že dítě má holá záda. Náklady na materiál máme několikanásobně vyšší než konkurence, ale víme, že ten spoleh za vyšší cenu stojí.
Radí vám děti? Mami, tady mě to tahá, tady mi něco špatně sedí, ta čepice mi padá…?
Jistě. My matky máme nějakou představu, ale děti jsou ty, kdo to nosí. Takže je posloucháme. Když je kapsa moc nízko a nedosáhnou do ní, zvedneme ji.
„Podnikání jsme si vybraly samy. Možnost být dětem k dispozici, když mě potřebují, mnohonásobně převažuje nad všemi povzdechy,“ usmívá se spolumajitelka značky Dupeto Alice Bartůšková.
Máte z testování na dětech nějaký konkrétní veselý zážitek?
Máme dost úsměvných historek typu: Koho je tohle borůvkový triko a tyhle gatě? Když se na chalupě sejde hromada stejných kousků, je náročné je rozklíčovat. Stejně tak, když se v lese sejde několik krátkovlasých kluků v pruhovaném tričku a o tři dny později se ta trička, vypraná, sejdou společně na táborové sušárně.
Pomáhají vám rady a nápady od kamarádek?
To jsou ty nejcennější komentáře. Jsou nejvíc upřímné.
Jak složité bylo rozjet podnikání? Musely jste se vzdělávat? S čím jste se na začátku nejvíc natrápily?
(směje se) Na začátku jsme neměly pocit, že podnikáme. Prostě jsme se realizovaly na mateřské. Pak přišel zlom, uvědomění si, že se třemi dětmi bude spolehlivější a flexibilnější dělat sama na sebe. Vzděláváme se pořád. Ve chvíli, kdy nám bylo jasné, že by bylo dobré to rozjet, bylo nejnáročnější dovolit si myšlenku, že ne vše musíme umět a obstarávat samy. Co nám nejde, už teď rády předáme odborníkovi.
Úspěšně prodáváte i na Slovensko. Měla expanze do zahraničí nějaká úskalí?
Největším úskalím jsme my samy. Trvalo nám, než jsme se rozhoupaly, zjistily podmínky, za kterých se dá na Slovensko prodávat, než jsme na slovenský e-shop nasypaly produkty.
Prodáváte i vybavení jako čelovky, nože... Jak je vybíráte? Také podle vlastních zkušeností?
Máme v regálech věci, s nimiž dlouhodobě fungujeme. Není naší prioritou mít deset druhů nožíků. Bereme ty, se kterými se našim dětem dobře pracuje.
Proč jste si vybraly platební bránu Comgate?
Má nejvýhodnější sazbu a skvělý servis. Když se vyskytne komplikace, je situace napravena téměř okamžitě.
Měla byste nějakou radu pro jiné, začínající podnikatele?
Mám, ale zvnitřnit se s ní není otázkou jednoho dne. V podnikání není jedna cesta, jak to dělat „správně“. Každý si můžete jít tou svojí. Nebude špatná. Bude vaše.
Je něco, co by podle vás mělo být v podnikání férovější?
To zní, jako bych teď měla prostor si na něco stěžovat. (usmívá se) Podnikání jsme si vybraly samy. Možnost být dětem k dispozici, když mě potřebují, mnohonásobně převažuje nad všemi povzdechy.