Ozdoba.cz – Vánoce v duchu skla z Podkrkonoší
Už pátou generaci výrobců skleněných vánočních ozdob představuje rodina Juklových. Ve Dvoře Králové n/L navazují na tradici podkrkonošských sklářů, svět zkrášlují vánočními ozdobami všemožných tvarů a vzorů. „Všechno je ruční práce, vyrábíme pro český trh i pro export,“ usmívá se Romana Juklová, obchodní ředitelka Ozdoba.cz.
Jste pátá generace ve vedení firmy. Bylo vždycky jasné, že budete pokračovat v rodinné tradici?
Manžel nastoupil do firmy hned po škole, v té době začal spolupracovat s rodiči, byl jim k ruce. Jestli pracoval někdy někde jinde, byla to jen krátká přestávka. Později jsem přibyla do firmy já, vedli jsme ji ve čtyřech, postupně přešlo řízení na nás.
Navazujete na krkonošskou a podkrkonošskou sklářskou tradici?
Na ni navázali rodiče po revoluci. Firmu založil praprapradědeček, který nejdřív obchodoval s rautisovými skleněnými perlami. Jezdil po domácích foukačích, kupoval od nich a přeprodával dál. Kolem roku 1930 přišla krize, obor přišel o odběratele. Český sklářský ústav v Hradci Králové vypsal kurzy pro tyto foukače a naučil je vyrábět tenkostěnné sklo, ozdoby podle vzoru z německé Lauschi. Skláři se přeučili a začali doma vyrábět ozdoby, jak je známe dodnes. Dědeček je od nich nejdřív přeprodával, pak postavil dvě fabričky v Bílé Třemešné a na Trotince u Miletína. Tam už se foukalo, stříbřilo, malovalo a expedovalo.
Nakolik se držíte ruční výroby dodnes?
Masová výroba v tomto oboru není, všechno je ruční práce. Linky existují, ale sklo z nich je těžší, není to stejné jako lehké tenkostěnné sklo. Takové stroje stojí miliony, musíte mít velký odběr, vyrábět po spuštění v podstatě nepřetržitě, protože je těžké linku seřídit. V našich podmínkách a s náším odběrem se něco takového vůbec nevyplatí.
Jak vypadá vaše výroba během roku? Vánoční ozdoby jsou hodně sezónní zboží.
Rok máme rozdělený do etap. Před Vánoci prodáváme na tuzemský trh, máme i vlastní obchody, kam dodáváme. Po Novém roce vytváříme skladové zásoby a přijímáme objednávky na export. Ty vyrábíme v první polovině roku, abychom je v létě mohli expedovat. To je červenec, srpen, září. Ve stejné době vyrábíme pro tuzemské obchodníky, kteří od nás odebírají. Je pravda, že máme rok výrazně rozdělený na kvartály, v každém máme jinou organizaci výroby.
Liší se hodně vzory, které prodáváte v Česku, a které vyvážíte?
Zaměřili jsme se na zakázkovou výrobu, zákazník přijde a nadefinuje si vlastní vzor, který pak vyrobíme. Ty se samozřejmě liší v závislosti na tom, odkud klient přijede, jaké tam mají zvyky a tradice.
Prodáváte i netradiční ozdoby s cibulákovými vzory nebo tvary jako ovoce a zeleninu, pohádkové postavičky. Ty vymýšlíte sami?
Máme velmi bohaté portfolio. Každý rok se snažíme doplnit je něčím novým, vlastníme i licence na některé postavičky. U nich musíme splňovat požadavky poskytovatele autorských práv.
„Trochu mi vadí velké slevové akce, které jsou teď v módě. Když někdo dává padesátiprocentní slevu… My jsme ruční výroba, snažíme se všechno zhodnotit a nacenit tak, abychom byli konkurenceschopní. Když nás ale někdo osloví s tím, abychom mu dali padesátiprocentní slevu, je to pro nás nesmysl,“ kroutí hlavou Romana Juklová.
Jaká je nejsložitější ozdobička, kterou vyrábíte? Máte nějakou raritu?
To je těžká otázka. Ale pokud můžu soudit z reakcí zákazníků, ti u nás obdivují třeba chobotnice, ovoce a zeleninu. Úspěch vždycky slaví brokolice. (usmívá se) Vyrobili jsme i ozdoby ve stylu Fabergého vejce, ty jsme povýšili tak, že dokážeme sklo i pozlatit. U nich jsme se posunuli do jiných dimenzí. Umíme vyrobit i exkluzivní výrobky.
Jaký je zájem o exkurze do vaší výroby?
Můžu říct, že teď před Vánoci máme exkurzi každý den. Chodí k nám školy, skupinky lidí, zájem je velký.
Jak osobně vnímáte Vánoce, když je v práci máte každý den v roce?
To máme. (směje se) Ale samozřejmě jsou pro mě výjimečné, když se sejdeme doma celá rodina. Skončí předvánoční chaos, proto se na Štědrý den těšíme. Můžeme si odpočinout, řekneme si, že máme zase rok za sebou. V uvozovkách. Práce zústává, jen odpadá ten akutní stres z toho, jestli stihneme všechny objednávky dodat včas.
Proč jste si vybrali platební bránu Comgate?
Když jsme přestavovali e-shop, domluvil ji syn, který se nám o něj stará. Potřebovali jsme přijímat platby různými metodami, zákazníci tady jsou na platební brány zvyklí, umějí je obsluhovat. Výhodou taky je, že je propojená s účetními systémy, kde evidujeme faktury a objednávky.
Mělo by podle vás být něco v podnikání férovější?
Trochu mi vadí velké slevové akce, které jsou teď v módě. Když někdo dává padesátiprocentní slevu… My jsme ruční výroba, snažíme se všechno zhodnotit a nacenit tak, abychom byli konkurenceschopní. Když nás ale někdo osloví s tím, abychom mu dali padesátiprocentní slevu, je to pro nás nesmysl. V maržích na to prostor nemáme. Myslím si, že to není férové, ty výrobky jinak musejí být naceněny hodně vysoko, aby mohly být poskytovány takové slevy. My pak musíme zákazníkům vysvětlovat, proč my takové slevy nemáme. A vypadáme jako držgrešle.
Co byste poradila ostatním podnikatelům?
Přeju jim, ať se jim daří a ať všechno zvládají. Musí je to bavit, musejí se v tom najít, pak to jde.