Průzkum e-commerce: Obchodníci hodnotí vánoční sezónu pozitivně
Jak se obchodníkům v e-commerce vydařila vánoční sezóna? S čím se potýkali a jaké měli tržby v porovnání s minulostí? Co očekávají od roku 2023? Na tato i další témata se zaměřuje povánoční průzkum mezi klienty Comgate s platební bránou.
V povánočním průzkumu jsme oslovili klienty s platební bránou Comgate. Zaměřili jsme se na vyhodnocení vánoční sezóny z pohledu tržeb, na překážky, s nimiž se během ní obchodníci potýkali. Mezi tématy dotazníku jsou i okruhy týkající se výhledu na rok 2023. Detailní rozbor a strukturu odpovědí najdete níže.
Seznam otázek průzkumu:
Odpovědi s komentářem
Jaká byla vánoční sezóna 2022 po stránce tržeb?
Hned pohled na první graf je velmi optimistický. Pro necelé dvě třetiny obchodníků byla vánoční sezóna z pohledu tržeb lepší nebo podobná v porovnání s minulým rokem, což s ohledem na okolnosti (inflace, růst cen energií, pokles e-commerce…) můžeme označit za velmi příjemné překvapení.
Když se vrátíme k aktuálním datům a podíváme se na vyhodnocení vánoční sezóny v rozčlenění na segmenty, vidíme zajímavou dělící linku – meziroční růst se týkal především segmentů s nezbytným zbožím: potravin, kosmetiky a zdraví, služeb. Naopak, u zbytného zboží je vyšší poměr obchodníků, kteří hlásí meziroční pokles. Můžeme se dohadovat, že tento rozdíl ilustruje změnu v chování spotřebitelů.
Jak dopadlo meziroční srovnání tržeb za 4Q 2022 a 4Q 2021?
Na první otázku průzkumu navazuje konkrétnější pohled na meziroční srovnání. I to vychází optimisticky – třetina respondentů zaznamenala vyšší tržby, čtrnácti procentům obchodníků vzrostly o více než 30 %.
Také při tomto detailním pohledu na čtvrtý kvartál platí, že nejúspěšnější byly segmenty s nezbytným zbožím. Potraviny, kosmetika a zdraví a zlužby se na celkově pozitivním vyznění grafu podílejí nejvýrazněji.
Zaznamenali jste posun v začátku vánočních nákupů?
Další část průzkumu se zaměřila na časový průběh vánoční sezóny. Ta podle některých ukazatelů začala později než v minulosti, zákazníci s většími nákupy před koncem roku otáleli. Respondenti průzkumu tento trend nezaznamenali, v menší míře se v segmentovém rozdělení projevil pouze u čtyř druhů zboží.
Stalo se vám, že v průběhu vánoční sezóny došly některé kategorie zboží?
Otázka, která se zaměřila na zásobování, ukazuje, že téměř dvě třetiny obchodníků odhadly přípravu na vánoční sezónu správně a zboží měly dostatek. Třetina respondentů vyprodala už během sezony a necelá čtyři procenta hlásí velké problémy s nedostatkem zboží.
V segmentovém pohledu na odpovědi týkající se stavu zásob vidíme vyrovnané rozložení odpovědí. Z logických důvodů se vymyká segment nehmotného zboží a služeb.
Co byly největší výzvy vánoční sezóny 2022?
Celkové ohlédnutí za vánoční sezónou vyznívá pozitivně, obchodníci se však během ní museli potýkat s problémy. Ze všech odpovědí vyčnívají tři hlavní výzvy – růst cen u dodavatelů a pokles poptávky na straně kupujících, o něco méně výrazná pak efektivita výdajů na marketing.
Jaký je váš výhled tržeb do roku 2023?
V návaznosti na povedenou vánoční sezónu není překvapením, že výhled respondentů průzkumu na rok 2023 je veskrze optimistický. Bezmála 40 % obchodníků očekává růst tržeb minimálně o 15 %, téměř polovina jich odhaduje, že zůstane na stejné úrovni ve srovnání s minulým rokem.
Porovnáme-li aktuální data s tím, jak respondenti průzkumu vyhlíželi rok 2023 před čtyřmi měsíci, vidíme jisté rozdíly. Obdobné tržby v září očekávala více než polovina obchodníků (57 %), poklesu (případně ukončení činnosti) se obávala přibližně pětina. V součtu přibližně 37 % respondentů předpovídalo výrazný nárůst tržeb nebo plánovalo expanzi do dalších zemí a segmentů.
Při segmentovém pohledu na roční výhled můžeme obchodníky rozdělit na několik typů podle míry optimismu. Segmenty potravin, zábavy, knih a hudby nebo kosmetiky a zdraví jsou převážně optimistické. V elektronice, chovatelských potřebách a módě značná část obchodníků očekává setrvalý stav. Segmenty jako auto-moto, sport a outdoor, domácnost, nábytek, hobby potřeby a stavebniny nebo zboží pro děti zase vykazují poměrně výrazné rozdělení mezi optimisty a pesimisty.
Co vnímáte jako největší hrozby nebo příležitosti?
Ačkoli hlavním motivem druhé poloviny uplynulého roku v průzkumech byl růst cen na straně dodavatelů, v roce 2023 se obchodníci ještě více obávají chování zákazníků. Ti by v jejich očích mohli začít ještě více šetřit a omezovat poptávku.
Závěr
Povánoční průzkum mezi obchodníky v e-commerce ukazuje, že navzdory složité ekonomické situaci si respondenti dokáží poradit a hlavní sezóna minulého roku byla pro většinu z nich pozitivní. Také ve výhledu na rok 2023 si udržují opatrný optimismus. V jeho rámci si uvědomují, že se může měnit chování kupujících, a zároveň budou muset dbát na efektivitu vlastního provozu.