Podle čeho vybrat řešení pro e-shop
Uvažujete o novém e-shopu, ale nejste si jisti, jakou cestou se vydat, aby pro vás nový e-shop nebyl pouze další zbytečnou investicí a vy jste dostali to nejlepší v poměru cena/výkon? Pokud ano, řádky níže by vám mohly pomoci při výběru nového e-commerce řešení a dodavatele.
Rozlišujeme tři základní skupiny e-shopů:
1. KRABICOVÉ ŘEŠENÍ
Krabicový e-shop je vhodný pro klienta, který je v online prostředí nový, nemá s podnikáním na internetu zkušenosti nebo se zkrátka veškerá očekávání a požadavky zkušenějšího klienta vtěsnají do platformy tohoto typu. Krabicový e-shop dokáže většinou generovat tržby v řádech jednotek až desítek milionů korun, dokud jej řešení nebude provozně brzdit v růstu.
Výhody:
-
Nízká pořizovací cena
-
Široká škála připravených funkcí
-
Rychlost nasazení a uvedení e-shopu do provozu
Nevýhody:
-
Omezené funkce (nemožný vývoj per uživatel, např. napojení na další služby třetích stran)
-
Šablonovitá řešení
-
Limity v počtu produktů nebo návštěvnosti
2. OPEN SOURCE E-SHOPOVÉ ŘEŠENÍ
E-shop běžící na open source řešení je velmi komplexní systém, který vychází ze zahraničních nákupních zvyklostí a v případě úprav na míru je velmi náročný na správu a servis. Drtivá většina klientů takových systémů narazí na limity dalšího rozvoje platformy a z důvodu nemožnosti růstu musí e-shop postavit po nějakém čase od začátku.
Výhody:
-
Většinou nižší pořizovací cena, pokud stavím e-shop svépomocí
-
Široká škála připravených funkcí za relativně nízkou cenu
-
Možné úpravy na míru
Nevýhody:
-
Složitý systém (dlouhodobě neudržitelný z pohledu aktualizací a bezpečnosti)
-
Rychlost e-shopu
-
Vysoká chybovost (nutná podpora)
3. E-SHOP NA MÍRU
Platforma na míru, jako je například Edee.one, je škálovatelný systém, který se přizpůsobí businessu klienta a je vhodný jak pro menší typy projektu, například web s micro e-shopem s jednotkami produktů, tak robustní B2B/B2C e-shop na míru nabitý funkcemi, vlastním designem, uživatelským rozhraním nebo napojením na nejrůznější aplikace třetích stran (např. Comgate logistika a platební brána). E-shop na míru může vypadat například, jako u jednoho z našich klientů, společnosti Kroonwear.
Společnost Kroonwear je mladá módní značka českého výrobce, který je se svým e-shopem na míru integrován na platební bránu a logistické centrum společnosti Comgate. Krom toho, že je e-shop spojen s informačním systémem klienta, e-shop samostatně a automaticky komunikuje s platební bránou společnosti, která u každé objednávky prověří provedenou
platbu a v případě úhrady pošle informaci logistickému centru, že může balík expedovat. Celý proces funguje perfektně automatizovaně bez jakéhokoliv lidského zásahu, což eliminuje chybovost.
Výhody e-shopu postaveného na míru:
-
Přizpůsobí se businessu a procesům klienta
-
Stabilní a neustále aktuální platforma
-
Vlastní design a úpravy na míru
-
Rychlost
Nevýhody:
-
Cena řešení
Pro většinu firem je to cena řešení, kdy počáteční investice do e-shopu je sice vyšší, než u předchozích řešení, ale po dosažení stanovených cílů, např. vyšší tržby, větší podíl na trhu nebo provozních úspor, se e-shop velmi rychle zaplatí.
Petr Luňáček, Managing Director, Edee.one, a.s.