Podle čeho vybrat řešení pro e-shop

Uvažujete o novém e-shopu, ale nejste si jisti, jakou cestou se vydat, aby pro vás nový e-shop nebyl pouze další zbytečnou investicí a vy jste dostali to nejlepší v poměru cena/výkon? Pokud ano, řádky níže by vám mohly pomoci při výběru nového e-commerce řešení a dodavatele.

Rozlišujeme tři základní skupiny e-shopů:

1. KRABICOVÉ ŘEŠENÍ

Krabicový e-shop je vhodný pro klienta, který je v online prostředí nový, nemá s podnikáním na internetu zkušenosti nebo se zkrátka veškerá očekávání a požadavky zkušenějšího klienta vtěsnají do platformy tohoto typu. Krabicový e-shop dokáže většinou generovat tržby v řádech jednotek až desítek milionů korun, dokud jej řešení nebude provozně brzdit v růstu.

Výhody:

  • Nízká pořizovací cena

  • Široká škála připravených funkcí

  • Rychlost nasazení a uvedení e-shopu do provozu

Nevýhody:

  • Omezené funkce (nemožný vývoj per uživatel, např. napojení na další služby třetích stran)

  • Šablonovitá řešení

  • Limity v počtu produktů nebo návštěvnosti

2. OPEN SOURCE E-SHOPOVÉ ŘEŠENÍ

E-shop běžící na open source řešení je velmi komplexní systém, který vychází ze zahraničních nákupních zvyklostí a v případě úprav na míru je velmi náročný na správu a servis. Drtivá většina klientů takových systémů narazí na limity dalšího rozvoje platformy a z důvodu nemožnosti růstu musí e-shop postavit po nějakém čase od začátku.

Výhody:

  • Většinou nižší pořizovací cena, pokud stavím e-shop svépomocí

  • Široká škála připravených funkcí za relativně nízkou cenu

  • Možné úpravy na míru

Nevýhody:

  • Složitý systém (dlouhodobě neudržitelný z pohledu aktualizací a bezpečnosti)

  • Rychlost e-shopu

  • Vysoká chybovost (nutná podpora)

3. E-SHOP NA MÍRU

Platforma na míru, jako je například Edee.one, je škálovatelný systém, který se přizpůsobí businessu klienta a je vhodný jak pro menší typy projektu, například web s micro e-shopem s jednotkami produktů, tak robustní B2B/B2C e-shop na míru nabitý funkcemi, vlastním designem, uživatelským rozhraním nebo napojením na nejrůznější aplikace třetích stran (např. Comgate logistika a platební brána). E-shop na míru může vypadat například, jako u jednoho z našich klientů, společnosti Kroonwear.

Společnost Kroonwear je mladá módní značka českého výrobce, který je se svým e-shopem na míru integrován na platební bránu a logistické centrum společnosti Comgate. Krom toho, že je e-shop spojen s informačním systémem klienta, e-shop samostatně a automaticky komunikuje s platební bránou společnosti, která u každé objednávky prověří provedenou
platbu a v případě úhrady pošle informaci logistickému centru, že může balík expedovat. Celý proces funguje perfektně automatizovaně bez jakéhokoliv lidského zásahu, což eliminuje chybovost.

Výhody e-shopu postaveného na míru: 

  • Přizpůsobí se businessu a procesům klienta

  • Stabilní a neustále aktuální platforma

  • Vlastní design a úpravy na míru

  • Rychlost

Nevýhody:

  • Cena řešení

Pro většinu firem je to cena řešení, kdy počáteční investice do e-shopu je sice vyšší, než u předchozích řešení, ale po dosažení stanovených cílů, např. vyšší tržby, větší podíl na trhu nebo provozních úspor, se e-shop velmi rychle zaplatí.

Petr Luňáček, Managing Director, Edee.one, a.s.