Předvánoční průzkum e-commerce
Jak se současná ekonomická situace projevuje u českých a slovenských e-shopů? S jakým očekáváním se jejich provozovatelé připravují na vánoční sezónu? Jak se mění chování zákazníků a s jakými komplikacemi se obchodníci potýkají ze strany dodavatelů? To jsou některé z otázek průzkumu, který jsme v srpnu 2022 provedli u klientů Comgate s platební bránou. Věříme, že vyhodnocení, které vám níže nabízíme, vám může pomoci při rozhodování v podnikání.

Soustředili jsme se na témata, které jsou pro naše klienty stěžejní, zejména téma růstu cen vstupů i zdražování prodávaného zboží a služeb. Zkoumali jsme také možné změny na straně dodavatelských řetězců i v chování nakupujících.
Seznam otázek průzkumu:
- Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2022 v porovnání s rokem 2021?
- Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2022 ve srovnání s rokem 2021?
- Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?
- Pozorujete změnu chování spotřebitelů?
- Zaznamenáváte obtíže u dodavatelů zboží?
- Pokud navyšujete ceny, jaké jsou hlavní důvody?
- Pokud jste v předešlých 6 měsících navyšovali ceny zboží, o kolik to bylo v průměru?
- Plánujete navýšení cen zboží v horizontu 3 měsíců? Pokud ano, o kolik?
- Jaký je váš výhled na rok 2023 v porovnání s odhadem roku 2022?
o situaci na českém a slovenském trhu.
Odpovědi s komentářem
Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2022 v porovnání
s rokem 2021?
První otázka směřovala k vývoji tržeb v roce 2022. U celkových čísel vidíme očekávatelný obrázek: největší část klientů informuje o stejných tržbách jako loni.
U těch, kterým tržby buď vzrostly, nebo klesly, mají mírnou převahu klienti
s klesajícím objemem tržeb.
Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2022 ve srovnání s rokem 2021?
Očekávání směřující k vánoční sezóně je oproti odhadu vývoje celého roku 2022
o něco pesimističtější. Pokles oproti loňsku očekává 39 % obchodníků.
Při pohledu na jednotlivé segmenty opět vidíme značné rozdíly v očekávání
– v segmentech s nějméně příznivým dosavadním vývojem vnímáme i nejméně optimistická očekávání do nadcházející vánoční sezóny. Negativní výhled převažuje v segmentech jako domácnost a nábytek, elektronika a elektrospotřebiče nebo oblečení a obuv. Spíše neutrální nálada panuje v segmentech jako drogerie
a kosmetika, hobby a zahrada, léky, zdravotnické pomůcky a doplňky stravy nebo také v potravinách. Optimistický pohled je častější v segmentech cestování nebo auto-moto.
Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?
Silným indikátorem důvěry v úspěšnou vánoční sezónu je plán předzásobit se zbožím. Odpovědí naznačují podobný obrázek tomu, jaký plyne z předešlého dotazu na očekávání její úspěšnosti. Převažující skupinu tvoří e-shopy, které se budou předzásobovat stejně jako před rokem. U zbytku převažuje spíše opatrný přístup.
Pozorujete změnu chování spotřebitelů?
Na straně spotřebitelů je vidět očekávaná reakce na změnu ekonomické situace, zejména častější volba levnějších variant zboží. Určitou váhavost nakupujících indikuje i delší proces výběru zboží nebo častější nákup až při druhé a další návštěvě obchodu.
Při segmentovém pohledu na odpověď „častější volba levnějších variant zboží“ vidíme, že velmi silně se toto zákaznické chování projevuje v restauracích,
u sortimentu elektroniky a elektrospotřebičů, domácnosti a nábytku nebo u potravin. Až překvapivě se tato změna neprojevuje v segmentu cestovního ruchu.
Zaznamenáváte obtíže u dodavatelů zboží?
Ve vztahu k dodavatelům zboží dominuje téma navýšení cen. Mezi další časté komplikace patří výpadky nebo omezení sortimentu nabízeného zboží nebo prodloužení dodacích lhůt. Kombinace dvou posledně jmenovaných problémů je kritická pro plánování vánoční sezony – včasný a správný odhad předzásobení často rozhoduje o výsledcích celého roku.
Jaký je váš výhled na rok 2023 v porovnání
s odhadem roku 2022?
Převažující část obchodníků očekává v roce 2023 obdobnou hladinu tržeb jako letos. Velikosti skupin respondentů s pozitivním výhledem a těch s negativním očekáváním se velmi podobají. Přibližně desetina obchodníků plánuje rozšíření sortimentu do dalších segmentů, případně mezinárodní expanzi.