Předvánoční průzkum maloobchodu a služeb
Zákazníci volí levnější varianty zboží a v průměru utratí za nákup méně. Především v segmentech maloobchodu, restaurací a ubytování trápí podnikatele nižší tržby než loni. Téměř 80 % z nich tak muselo v uplynulých šesti měsících zdražovat a polovina jich další zdražení plánuje. Nejen tyto poznatky vyplývají z velkého předvánočního průzkumu společnosti Comgate mezi podnikateli mimo e-commerce.
V dotazníku jsme se zaměřili na podobná témata jako v nedávném předvánočním průzkumu e-commerce. Zkoumali jsme zejména možné změny v chování zákazníků i komplikace na straně dodavatelů.

Seznam otázek průzkumu:
- Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2022 v porovnání s rokem 2021?
- Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2022 ve srovnání s rokem 2021?
- Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?
- Pozorujete změnu chování spotřebitelů?
- Zaznamenáváte obtíže u dodavatelů zboží či služeb?
- Pokud navyšujete ceny, jaké jsou hlavní důvody?
- Pokud jste v předešlých 6 měsících navyšovali ceny, o kolik to bylo v průměru?
- Plánujete navýšení cen v horizontu 3 měsíců? Pokud ano, o kolik?
- Jaký je váš výhled na rok 2023 v porovnání s odhadem roku 2022?
- Využíváte podnikatelský úvěr?
- Pokud podnikatelský úvěr nevyužíváte, z jakého důvodu?
Obdrželi jsme více než 400 odpovědí od podnikatelů s kamennými provozovnami, které jsme roztřídili do tří segmentů: maloobchod, restaurace a ubytování a ostatní služby. Výsledky proto poskytují zajímavý pohled na to, jaká je současná situace podnikatelů obecně, ale i jak se v jednotlivých aspektech liší mezi těmito třemi oblastmi.
Odpovědi s komentářem
Jak se vyvíjí vaše tržby mimo e-shop v roce 2022 v porovnání s rokem 2021?
Odpovědi na první otázku ukazují nepříjemnou skutečnost – jen necelá sedmina podnikatelů (13,5 %) zaznamenává vyšší tržby než v minulém roce. Mezi ostatními je vyrovnaný poměr těch, kteří informují o stejných tržbách jako loni, a těch, jimž tržby poklesly o 20 procent a více.
Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2022 ve srovnání s rokem 2021?
Odpovědi na druhou otázku týkající se nastupující vánoční sezóny jsou vesměs v souladu s předchozími reakcemi. Pro čtvrtinu podnikatelů není vánoční sezóna relevantní, ti ostatní ji vyhlížejí s převládajícím pesimismem.
Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?
Vytvoření zásob zboží před vánoční sezónou dává smysl především v maloobchodě, o čemž také svědčí segmentový pohled na třetí otázku průzkumu. Většina respondentů, u kterých předzásobení připadá v úvahu, buď nehodlá zvláštní zásoby tvořit vůbec, nebo je nakoupí v menším množství než loni. Dvě pětiny všech respondentů předzásobení neřeší, v jejich oboru je irelevantní.
Pozorujete změnu chování spotřebitelů?
Složitá ekonomická situace se do chování zákazníků promítá výrazně. Obchodníci u nich ve značné míře registrují volbu levnější varianty zboží nebo služeb. Úsporný režim se pak projevuje i na průměrné platbě za jednotlivý nákup – dvě pětiny obchodníků si všímá, že u nich nakupující utratí méně.
Zaznamenáváte obtíže u dodavatelů zboží či služeb?
Při zaměření na vztah s dodavateli se jako naprosto dominantní problém projevuje zvyšování cen. V kombinaci s výpadky nebo omezení v sortimentu jde o velmi vážnou komplikaci pro úspěšné plánování, což může mít obzvlášť před vánoční sezónou až fatální důsledky. S těmito překážkami se opět nejčastěji potýkají podnikatelé v maloobchodě a v odvětví restaurací a ubytování.
Jaký je váš výhled na rok 2023 v porovnání s odhadem roku 2022?
Více než polovina respondentů očekává v roce 2023 obdobné tržby jako letos, mezi ostatními převažuje skepse – bezmála třetina všech, kteří se průzkumu zúčastnili, se chystá na velký propad. Desetina obchodníků očekává, že ukončí činnost. Pesimistický výhled převládá v maloobchodu a v segmentu restaurace, ubytování.