Angry Beards: Kosmetika pro chlapy, která boří tabu

Tahle drzá značka kosmetiky pro chlapy se nebojí témat jako pocení, smradlavé nohy nebo „přilepené kule“. Vousáči z Třebíče Angry Beards tak přinesli svěžest nejen na mužská těla, ale i do vlastní komunikace. „Stále je ale nejdůležitější, aby naše výrobky fungovaly. Jinak by si je zákazníci koupili jen jednou. A my chceme, aby se vraceli,“ vysvětluje zapáleně zakladatel Tomáš Čech.

Jak jste přišel na nápad prodávat kosmetiku pro muže?

Odmalička jsem podnikavý a přemýšlel jsem, do čeho se pustit. Na vysoké škole v roce 2017 přišel kamarád s nápadem přeprodávat hlavně britskou kosmetiku pro chlapy. Mně se obrovsky líbil ten nápad, ale značky vůbec. Tak jsem přišel s tím, že bychom měli mít vlastní produkty v tom duchu, v jakém jsou Angry Beards dnes. Neshodli jsme se. Long story short, zhádali jsme se jako psi, tak jsem si vlastní značku založil sám. V prosinci 2017 jsme spustili e-shop, prvním desítkám zákazníků jsme udělali radost na Vánoce. Od té doby rosteme.

stánek Comgate na E-commerce Day v Bratislavě

V kosmetickém průmyslu je velká konkurence, vy se odlišujete komunikací. Měli jste od začátku jasno v tom, že zvolíte takový drsný styl?

S tím jsem do toho od začátku šel. Sám nejsem úplně na kosmetiku, jen si myslím, že se hodí čas od času něco použít. A právě když jsem se díval na ty značky, které bychom přeprodávali, vůbec mě nenadchly. Mluvily o pravých gentlemanech, ale já jsem spíš levý chlap. Říkal jsem si, že tohle pro mě není. Chtěl jsem udělat něco pro sebe a věřil jsem, že bude víc zákazníků, kteří si nepotrpí na rádoby kecy a marketingové finty s něčím, co je zrovna trendy. To byl důvod, proč jsem do toho chtěl jít. Věřím, že prostor je kdekoli, protože každý člověk má nějakou chuť, takže si svůj segment trhu najdete. Na druhou stranu mi pomohla mladická neznalost – to, že jsem vůbec netušil, do čeho se řítím.

Překvapilo vás, jak rychle jste vyrostli?

V podstatě ano. Velký zlom přišel v roce 2019, kdy jsem se do toho pustil na fulltime. Podnikání bylo už nějak rozjeté a čas jsem vnímal jako to nejcennější, co jsem mu mohl věnovat. Tehdy přišel velký průlom. Dostat se ke spoustě lidem nám pomohly i intimní produkty na koule – Antistick, Antisweat… S českými zákazníky zarezonovaly. Vždycky jsem věřil, že to může být velké. A myslím, že ještě zdaleka nedosahujeme potenciálu – zatím jsme ještě pouze lokální hráč, můžeme být daleko větší. To ale musíme odpracovat, všechno se musí sejít.

Měl jste někdy dojem, že boříte tabu? Otevřeně komunikujete produkty „na koule“, zatímco jiné značky se snaží intimní témata zaobalit.

Určitě. Nebojíme se žádného tématu – pocení, smrad, smradlavé nohy… Přes léto kdokoli v mém okolí trpí jako pes. Řešil jsem si svou potřebu: když jdu v létě na návštěvu, pomalu si musím před dveřmi vyměnit ponožky. Hledal jsem na trhu, co by mi pomohlo, a nic jsem nenacházel. Tak jsme vyvinuli spreje, které slaví obrovský úspěch. Často je to tak, že řešíme nějaký problém, za který se lidi stydí a nechtějí o něm mluvit, ale přitom je to úplně normální.

Vyrábíte si produkty sami? Máte vlastní receptury?

Od začátku se o to snažíme a u nějakých devadesáti pěti procent výrobků to splňujeme. Vývoj byl ze začátku externí – já jsem jako vysokoškolák měl pět peněz, takže jsem nemohl stavět tým. A kdybych se sám uvrtal do toho, že něco budu vyvíjet, kdo ví, jak dlouho by to trvalo a jestli bych to vůbec dotáhl. Takže jsme si vývoj a výrobu koupili zakázkově, v roce 2021 jsme vývoj stáhli pod sebe do firmy. Složení je pro nás hrozně důležité. Sice jsme marketingová firma tím, že se snažíme být vidět, ale zároveň chceme tvořit něco, co tady bude dlouho a zákazníci s tím budou spokojení. To u kosmetiky zaručuje právě složení. K výrobě jsme se ještě nedostali, ale koketujeme s tím. Dává smysl být soběstační, ale ještě tam nejsme. Teď děláme v Cosmonde v Brně, velké fabrice, která je dceřinou společností Dermacolu. Nám by chvíli trvalo, než bychom to postavili interně.

Nedávno jste přidali značku pro ženy BusyB. Co vás k tomu vedlo?

Přidali jsme ji v květnu 2023 a vedla nás k tomu poptávka zákazníků. Polovina z nich byly ženy, před Vánoci až k 70 %. Kupovaly produkty pro chlapy a říkaly nám, že by chtěly i něco pro sebe. Že jsou unavené z toho množství kosmetických výrobků. Na každý centimetr těla potřebují jiný krém, přitom se necítí pořád jako hrdličky. Taky je někdy něco dře, něco svědí… Hledaly řešení, psaly nám. My jsme váhali, říkali jsme si, abychom neztratili fokus. Jsme kosmetika pro chlapy, ty jsme nechtěli naštvat. Ale přijetí bylo perfektní. Chlapi o nic nepřišli, nenamítali nic, dámy získaly. A my taky. Vytěžujeme víc cílovou skupinu – žena nakoupí pro chlapa, ale i pro sebe. A roste to obrovsky. Kosmetika je ženský segment, kupní síla a ochota utrácet nejde vůbec srovnávat. Když jim nabídneme produkt, který funguje, najdou si ho.

Který funguje nejlíp?

Obrovský hit byl Antirub – mazání proti tření stehen a dalších choulostivých míst. Obdoba Antisticku na kule. V roce 2023 jsme jeho půlroční zásobu vyprodali za měsíc, totéž se opakovalo letos v květnu, kdy jsme uvedli na trh stejný výrobek v alternativním obalu. Zákaznice nám psaly, že jsou spokojené, ale když je krém v dózičce, musejí do toho hrabat a pak si umývat ruce. Tak jsme letos stejný výrobek naplnili do sticku a zase jsme ho hrozně rychle vyprodali. Jsme B2C, zpětnou vazbu od zákazníků dostáváme na denní bázi. Důležité je trefit se do ní, přinést jim, co chtějí.

Máte v týmu ženy, které vám pomáhají oslovit ženské zákaznice?

Jasně, dokonce jsme jich v jednu chvíli měli víc než chlapů. Teď je to vyrovnané. Holky značku BusyB vedou, je tam brand manažerka. Ještě to není úplně hotové, dostavěné. Popisujeme si tu značku tak, že je pro ženy, které se nezastaví. Mají děti, které vozí do školy, na kroužky, starají se o rodinu, nebo mají koníčky, cestování, kariéru. Jsou to holky, které mají plný život, jsou dospělé a chtějí si řešit svoje problémy. Normální holky, které chtějí kosmetiku, co jim bude fungovat. A nechtějí zkoumat, zkoušet… Věříme, že tím, že výrobky jsou funkční, koupí si je i někdo, s kým třeba úplně nerezonujeme komunikačně.

Říkal jste, že některými výrobky jste řešil vlastní potřebu. Který produkt je váš nejoblíbenější?

Používám jich fůru, všechny testuju. Nedám dopustit na Antistick, protože se neustále hýbu, hodně sportuju. Je perfektní v tom, že minimalizuje tření. Rád používám i běžné produkty jako sprcháče, antiperspiranty. Je jich i dost takových, které po otestování nepoužívám, protože kosmetikou nežiju a nepotřebuju je. Spoustu problémů nemám – lupy, akné…

V e-shopu jste používali konkurenční platební bránu, pak jste přešli na Comgate. Co vás k tomu vedlo?

S konkurencí jsme byli od začátku a v zásadě jsme byli spokojení. Vy jste nám dali lepší nabídku a současně vnímáme, že máte víc našlápnuto. Víc do toho jdete, věříme, že když budou přicházet nové technologie, dostaneme je u vás. Budeme s vámi víc na tepu doby. Jsme rádi, že jsme přešli. Viděl jsem, že meziročně rostete o 30 procent, to je masakr. Pak investujete zpátky do vývoje, to mi dává naprostý smysl. Líbí se mi, jak to děláte.

Platební bránu Comgate používáte na českém, slovenském a polském e-shopu. Jak hodnotíte její přínos pro expanzi do zahraničí?

Nemám feedback o tom, že bychom byli nespokojení, takže věřím, že to krásně funguje i tam. Zahraničí osobně řeším spíš okrajově, 85 procent děláme v Česku, zbytek na Slovensku a jednotky procent v Polsku. Ještě jsme se k tomu úplně neprokousali, v současnosti spíš rozšiřujeme segmenty v Česku. Stoprocentně ale expanzi plánujeme. Zainvestovali jsme do areálu v Třebíči, máme 15 tisíc metrů čtverečních a jsme naškálováni na růst. Nevím, jestli to vyjde v roce 2025, ale v roce 2026, 2027 se na to zaměříme určitě.

Rozjíždí se vánoční sezóna. Jak jste na ni připraveni?

Jako kosmetika jsme dárkový segment, během roku se té nálepky snažíme zbavit. Je fajn koupit něco jako dárek, ale snažíme se lidi naučit nakupovat naše výrobky pravidelně. Z Vánoc investujeme růst, věřím, že letošní sezónu jsme nepodcenili. Spolupracujeme marketingově i s vámi, přidáváme slevy, kterých jsme se dřív báli. Celý segment e-commerce roste, věřím, že porosteme s ním a budeme se mít kam rozvíjet.