Cesta společnosti ComGate.
Seznamte se s příběhem ComGate. Jak jsme se dostali od WAPu (pamatujete?) k platebním službám.
Tato společnost vznikla v roce 2000. Tehdy ještě s jiným jménem. Z touhy dělat věci po svém, převzít zodpovědnost za vlastní osud, prosadit se a získat zaslouženého uznání. Bylo mi 26 let, pracoval jsem na slušně hodnocené pozici v telekomunikační divizi velké nadnárodní korporace a měl jsem dobré vyhlídky na kariérní postup. Přesto mi něco chybělo, lákalo mě dobrodružství podnikání i představa velkých výdělků.
Hltal jsem zprávy o úspěšných startupech a nových mořích příležitostí, které vznikaly v souvislosti s nástupem mobilních telefonů a internetu. Jakmile se vyskytla příležitost, skočil jsem po ní. Nebyl jsem na to sám, zapojilo se několik kamarádů, také z korporátního prostředí, naštěstí většinou o něco zkušenějších, někteří s podnikatelskou zkušenosti.
Začali jsme s tvorbou internetových stránek pro tehdejší mobilní telefony. Displeje telefonů byly typicky dvoubarevné a umožňovaly práci se čtyřmi řádky textů, internet do mobilu jak ho známe dnes neexistoval. Tvořili jsme stránky pro fanoušky sportovních klubů, například pro zobrazování výsledků sportovních utkání. Moc velký ekonomický úspěch to nebyl. Po několika měsících jsme měli volbu: ukončit podnikání nebo dělat něco jiného.
Naštěstí někoho z nás zaujal článek o využití SMS zpráv v marketingu, konkrétně ve spotřebitelských soutěžích. Neváhali jsme ani minutu a vrhli se na vývoj SW řešení.
Už v průběhu vývoje jsme se pustili do oslovování reklamních agentur i známých značek. Vyslechli nás, založili naši prezentaci do šuplíku a slíbili, že se ozvou, jakmile se vyskytne příležitost. Nikdo se nikdy neozval. Peníze docházely. Až jednoho krásného dne na sto padesáté prezentaci v další reklamní agentuře jsme se setkali se skutečným zájmem. Agentura dostala příkaz z centrály realizovat SMS soutěž pro klíčového klienta a netušili jak na to. Bingo! V dalších letech jsme realizovali až 200 projektů SMS soutěží ročně.
Na základní službu SW řešení pro SMS soutěže se postupem času z podnětů klientů nabalovaly další aktivity. Začali jsme poskytovat infolinky, kam volali soutěžící s dotazy na stav bodového konta. Zajišťovali jsme rozesílku soutěžních výher. Zlomovým okamžikem bylo zavedení služby Premium SMS (v podstatě platba z účtu u mobilního operátora iniciovaná SMSkou), byl to začátek platebních služeb.
V další etapě jsme posunuli zárodky nových služeb do plnohodnotných samostatných obchodních jednotek. Založili jsme call centrum, které postupně získalo zakázky od telekomunikačních operátorů, pojišťoven, internetových společností, bank nebo poskytovatelů televizního vysílání. Službu rozesílky dárků ve spotřebitelských soutěžích jsme povýšili na logistiku pro eshopy. V platebních službách jsme eshopům začali nabízet platby kartou a zrychlenými bankovními převody online v platební bráně.
Zní to jako pohádka. Pravdou je, že cestou se skupina původních společníků rozpadla a většina jich šla vlastní cestou, obvyklé do korporátních struktur. Následkem chyb z nezkušenosti a přemíry optimismu jsme mnohokrát byli těsně před pádem. I když jsme vždy našli cestu ven z nesnází, rány minulosti neseme s sebou v podobě větší opatrnosti a hlubšího zkoumání rizik.
V roce 2018 jsme odprodali call centrové aktivity do rukou velké nadnárodní skupiny. Tou dobou jsme již měli provozovny call centra v Hradci Králové, Trutnově a Žďáru nad Sázavou. Dospěli jsme k závěru, že se musíme rozhodnout mezi cestou budování regionálního provozovatele call center nebo se soustředit na služby pro ecommerce a maloobchod. Rozhodli jsme se pro druhou cestu a výnos z prodeje call centra vložili do akcelerace rozvoje zejména platebních služeb.
Do oblasti služeb platební brány a platebního terminálu jsme následně přinesli revoluci v podobě zcela transparentních ceníků dostupných na stránkách s automatickým zlepšením sazeb na platební bráně i platebním terminálu při růstu objemu transakcí. Takže už žádné podpultové ceníky ani doprošování se lepších podmínek.
Je obvyklé, že menší nebo začínající podnikatelé platí za služby výrazně, někdy i násobně více, oproti větším odběratelům. Toto nastavení brání novým podnikatelům na cestě za úspěchem a ty střední brzdí v rozvoji, podporuje to vznik oligopolů a posiluje to jejich postavení vůči menším konkurentům. Naši příležitost jsme objevili v nabídce služeb za férových podmínek pro velké zavedené firmy i ty středně velké nebo začínající podnikatele. Dáváme tím šanci těm, kdo se odhodlal vzít na sebe riziko podnikání, stejně jako jsme to před mnoha lety udělali my.
I dnes jsme duchem mladá firma, která neustále vyhledává nové výzvy. Máme konkrétní rozvojové plány pro nejbližší zhruba čtyři roky i nápady pro dlouhodobý rozvoj. Rozšiřujeme tým o nové členy, kteří rozumí svému oboru, vítají dynamiku a ztotožňují se s neformální firemní kulturou. Stále jdeme vpřed a zvídavě vyhlížíme každou novou výzvu, stejně jako kdysi před skoro 20 lety.
Nikolaj Šťáhlavský
zakladatel společnosti