„Chceme, aby posílání balíčků byl zážitek a ne pouze starost,“ říká zakladatel Zaslat.cz Miroslav Michalko

Také jste někdy potřebovali poslat balík a narazili jste na spoustu překážek? Přesně kvůli tomu založil Miroslav Michalko službu Zaslat.cz. Jejím cílem bylo a stále je, zjednodušovat a zpříjemňovat logistické služby. „Snažíme se odstraňovat bolesti v logistice, kterých je tam strašně moc,“ říká zakladatel Zaslat.cz Miroslav Michalko. 

Miroslav Michalko

Jak jste přišel s nápadem na vznik služby Zaslat.cz? 

Hledal jsem si právě vybavení do domu a chtěl jsem si nechat poslat gauč z Chebu do Brna. Přitom jsem narazil na to, že obyčejný smrtelník jen tak nemůže poslat gauč přes půl republiky. To bylo zrovna v situaci, kdy jsme se společníkem hledali něco, co bychom mohli vytvořit nového a dát tomu naši přidanou hodnotu. Všechno se to nějak propojilo a my jsme založili Zaslat.cz.

Byla na českém trhu už podobná služba?  

Ještě před námi začala fungovat jedna nebo dvě podobné služby. My jsme spustili Zaslat.cz 2 týdny po jiné společnosti, tu jsem následně koupili. Podobný nápad není těžké zrealizovat. My jsme to ale chtěli dělat komplexně, s pořádnou zákaznickou podporou a s více službami – to nakonec už tak jednoduché není. V tom ta naše konkurence selhala. Nechci, aby to znělo nabubřele, ale teď jsme v našem oboru, vyhledávačů přepravy, jednička s obrovským náskokem.

Jak vaše služba funguje? 

Asi bych nás nejlépe popsal slovem vyhledávač. Snažíme se našemu zákazníkovi vyhledat různé možnosti přepravy jeho balíku. Máme smlouvu s 8 dopravci v Česku a na Slovensku. Často dopravci ani nemají kompletní ceníky na webu. Díky nám si mohou zákazníci vybrat dopravce, který jim nejvíce vyhovuje. U nás si mohou zvolit, jestli si dopravce vyzvedne balíček přímo u jejich dveří, nebo jestli ho donesou na nějaké místo.

Podle čeho si lidé nejčastěji dopravce vybírají?  

Z 90 % rozhoduje cena a ze zbývajících 10 % rychlost. Na našich stránkách si mohou vybrat způsob vyzvednutí, doručení i platby.

Výběr dopravce

Co nabízí vaše služba oproti samotným dopravcům? 

Především se odlišujeme zákaznickou péčí. Když nám někdo zavolá s dotazem, tak každý z týmu na něj zná odpověď. Chceme odstraňovat bolesti v logistice, kterých je opravdu hodně: přes koho to mám poslat, kolik mě to bude stát, musím jít s tím dvacetikilovým balíkem na poštu? My jsme nová tvář přepravy, která to dělá jinak a pro jiné zákazníky. Snažíme se jim nabízet i jiné kanály, jako je mobilní aplikace a náš responzivní web.

Kdo jsou vaši zákazníci? 

Našimi zákazníky jsou ze 60 % fyzické osoby a ze 40 % podnikatelé. Ty bych rozdělil na tři segmenty. První jsou začínající podnikatelé, kteří posílají malé množství balíků a tak se jim nevyplatí mít vlastní smlouvy s dopravci. U nás nemusí nic řešit a mohou si vybrat ze široké nabídky. Druhým segmentem jsou firmy, které se primárně neživí zasíláním, ale jednou za čas potřebují odeslat hodně zásilek. Takové zákazníky máme nejraději, protože jim dokážeme dát největší přidanou hodnotu. Dokážeme jim zjednodušit posílání a vymyslet s nimi co nejefektivnější postup. Posledním segmentem jsou velké firmy, které ale běžně nepotřebují posílat zásilky. Mají svá auta, rozesílají faktury, ale najednou potřebují poslat náhradní díl do Německa a to rychle a hned. Na to nemají s dopravcem smlouvu a proto se obracejí na nás.

„Jednou se zákazníci pokoušeli poslat svatební dort.“

Je nějaké zboží, které se nedá přepravit? 

Jsou věci, které jsou vysloveně ze zákona zakázány a jsou věci, které jsou zakázány v podmínkách dopravců. Jsou i takové věci, které dopravci neradi vidí, ale tolerují je. Typicky jde o posílání alkoholu do zahraničí. Oficiálně se to bez speciálních smuv nemůže, ale stejně se to v malém množství toleruje. My to řešíme tak, že zákazníkovi vysvětlíme, že je to na jeho vlastní odpovědnost. Největší problémy nastávají při posílání do zahraničí leteckou dopravou. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale letadlem se nemohou přepravovat tlakové nádoby, tedy obyčejné spreje, a třeba i baterie z telefonů.

Co zvláštního se ještě snažili zákazníci přepravit? 

Jeden náš zákazník posílal pět kilo živých kobylek do zahraničí, někdo jiný je podle všeho potřeboval. Také jsem řešili poslání různých zpopelněných ostatků zvířat. Jednou se pokoušeli poslat i svatební dort. To je jim vlastně nakonec i povedlo. A měli jsme i různé podobné případy. Samozřejmě o mnoha zajímavých věcech nevíme. Dozvíme se o tom, pokud to s námi zákazník řeší nebo se zásilka zastaví u dopravce. 

Jak se vašemu podnikání daří v době koronakrize? 

Jsme digitální společností z toho pohledu, že se balíku fyzicky nedotkneme. I díky tomu jsme byli schopni se rychle přizpůsobit situaci. Jedno pondělí jsme se domluvili, že jdeme všichni na homeoffice. Každý si vzal do jedné ruky notebook, do druhé monitor a šli jsme. I nábor jsme nakonec zvládli online. Bylo to ale hodně náročné. Během 10 dnů jsme vyrostli o 100 %, což znamenalo především tlak na naši zákaznickou péči. Jsem moc hrdý na to, jak jsme se do toho všichni opřeli a zvládli to.

„Naše platforma lidi fyzicky spojuje a zmenšuje vzdálenost mezi nimi.“

Jak si myslíte, že to bude vypadat dál? 

To jsem sám zvědavý. Pro náš byznys to jsou ale dobré časy. Ukazuje se ta přidaná hodnota, že nemusíte přijít s někým do kontaktu. Když byl ten skutečný lockdown, tak se nám zvýšila přeshraniční doprava o cca 150 %. Najednou lidé nemohli jet za svými příbuznými například na Slovensko, tak si alespoň posílali balíčky. Tím udržovali vzájemný kontakt. Bylo to pro nás stresové období, ale i zároveň takové zadostiučinění. Vidíme, že to má i lidský smysl. Nedávno jsme spustili naši službu v Jižní Africe. Mezinárodní zásilky tam běžně fungují tak, že dáte balíček a hromadu peněz nějakému taxikáři, který se ho pokusí dostat přes hranice. A takových afričanů jsou stovky milionů, kterým teď můžeme přes jejich telefon zprostředkovat kontakt s celým světem. Naše platforma lidi fyzicky spojuje a zmenšuje vzdálenost mezi nimi. To je takový náš vyšší cíl. Chceme spojovat lidi a odstraňovat překážky, které jim brání například v podnikání do zahraničí.

Snažíte se právě vidět za podnikáním něco víc? 

Rozhodně, právě proto jsem hledali něco, kde bychom viděli nějaký smysl. Nikdy jsem nechtěl levně kupovat a draho prodávat. Nemyslím tím, že bych chtěl změnit celý svět, ale chtěl bych si udělat tu svoji práci na tom svém koutku světa. Vzít si něco za své. Logistika není sexy obor. Malý kluk na základní škole si asi neřekne: až budu velký, tak chci pracovat v logistice. My jsme si ale řekli, že je to krásné místo, kde je ještě hromada nových výzev. Všechno ostatní už dělají korporáty. Do našeho oboru ještě nepřišel žádný Google, Apple nebo Uber, který by to úplně změnil.

Jaká je tedy podle vás budoucnost logistiky? 

Logistika tu bude vždycky. Možná se změní její forma. Já jsem velký fanda Star Treku, tak si představuji nějaký transportér, který přenese věc z jednoho místa na druhé. :-) Je ale jasné, že se pořád budou fyzické věci nějakým způsobem přemisťovat. My se do toho snažíme dát lidský otisk, který tam dneska chybí. Dopravci dokáží dobře přemístit balíčky na druhou stranu světa, ale neumí tomu dát ten zážitek. Chceme, aby posílání balíčků nebyla pouze starost.

„Bez platební brány bychom nedokázali fungovat.“

Zmiňoval jste, že máte hodně plánů do budoucna. Měl jste na mysli něco konkrétního? 

S naším partnerem De´Longhi, který vyrábí kávovary, jsme od nového roku spustili aplikaci pro aftercare. Tato aplikace řeší situaci, kdy se vám porouchá nějaký výrobek a vy ho potřebujete poslat na opravu. Běžně se jedná o velmi komplikovaný a nepřehledný proces. Díky naší aplikaci se tento proces zjednodušuje. Vy pošlete rozbitý výrobek přímo opraváři a ten vám ho zase pošle zpátky. Distributor může celý proces sledovat a má kontrolu i nad náklady. Chceme už tak nepříjemnou situaci pro zákazníka co nejvíce zjednodušit. Zároveň tuto aplikaci dále vyvíjíme, aby ji mohli využít i různí poskytovatelé služeb. Chceme abyste mohli například poslat špinavé oblečení do prádelny nebo si nechat nabrousit nože. Takovou službu mohou živnostníci vykonávat pouze v rámci svého blízkého okolí, s námi ji rozšíří na celou Českou republiku.

S jakou platební bránou jste začínali? 

Začínali jsme s platební bránou jiného poskytovatele. Přešli jsme na platební bránu ComGate především kvůli nižším poplatkům. S původním poskytovatelem jsme se sice snažili jednat o ceně,  ale z jejich strany nebyla patrná žádná snaha se o tom bavit. My jsme rostli a stále rosteme kolem 100 % ročně, tak jsem si říkali, že bychom si zasloužili individuální přístup. To byl jeden z prvních důvodů, proč jsme začali hledat alternativy. Prošel jsem si trh a narazil jsem na ComGate.

Dokážete si svoje podnikání bez platební brány ještě představit? 

Nedokázali bychom bez ní fungovat. Většina plateb je online s výjimkou firemních fakturací. To je přesně náš cíl. Stále se ještě posílají zásilky na dobírku, ale myslím si, že tento způsob postupně vymizí.

Více informací o tématu platebních bran si můžete přečíst v našem článku: Srovnání platebních bran 2021.