Co přinese konsolidace trhu platebních bran a platebních terminálů?

V nedávné minulosti celý trh platebních bran a platebních terminálů ovládaly banky. Mezi hráče s největším počtem platebních bran a terminálů patřily Česká spořitelna a ČSOB, následované Komerční bankou a Raiffeisenbank. UniCredit Bank, Moneta a další se co do počtu platebních bran a terminálů u obchodníků řadily k závěrečné části pelotonu. Poplatky z plateb na platební bráně nebo platebním terminálu pro běžné obchodníky se pohybovaly mezi 2 a 3 %, výjimečně i více. Boj o zákazníky se odehrával hlavně u velkých maloobchodních řetězců, kde je dodnes běžné, že se někteří klienti dotují. Jednak to dávalo smysl z pohledu širších zájmů bank u velkých klientů, a jednak bylo z čeho dotovat (vysoké poplatky malých klientů).

Situace se začala měnit s tím, jak na trh platebních bran a platebních terminálů začaly pronikat menší specializovaní poskytovatelé platebních služeb s výrazně nižší cenovou nabídkou. Řada bank v několika minulých letech přestala poskytovat služby provozu platebních bran a platebních terminálů napřímo. Místo toho některé banky tyto své služby úplně nebo částečně odprodaly globálním specializovaným firmám. Například Česká spořitelna se spojila s Global Payments, Komerční banka vložila své aktivity akceptace plateb kartou do společnosti Cataps (99 % vlastní Worldline 1 % Komerční banka), a Raiffeisenbank se rozhodla pro EVO Payments (majitelem je Centrum Elektronicznych Usług se sídlem ve Varšavě).

Konsolidace trhu platebních bran a platebních terminálů

Zároveň s úplným nebo částečným prodejem aktivit, akceptace platebních karet a s tím souvisejících služeb platebních terminálů pro maloobchod a platebních bran pro platby kartou v prostředí internetu, často nedochází k úplnému odtržení od původní značky. Cataps svou službu propaguje v rámci internetové prezentace Komerční banky pod značkou KB SmartPay. Služba společnosti EVO Payments je propagována na stránkách Raiffeisenbank jako REVO a na stránkách Česká spořitelny stále můžeme najít nabídku na akceptaci platebních karet online pro e-shopy nebo nabídku pro platby kartou pomocí platebního terminálu v kamenných prodejnách.

Je zajímavé, že tento trend se netýká pouze České republiky. Ke konsolidaci a globalizaci služeb akceptace plateb kartou dochází celosvětově. Například UniCredit Bank odprodala své aktivity ve vybraných zemích do SIA. Worldline koupila SIX Payments. SIA koupila aktivity First Data ve Střední a Jižní Evropě. Podobných příběhu se jen za poslední rok odehrálo nad tucet. Zároveň ale vznikají noví vyzyvatelé. Na českém trhu můžeme potkat třeba b-payment, PayU nebo některé polské firmy jako Paymento.

Proč k tomu dochází? Je pokles transakční marže tím hlavním důvodem? Je to tak, že zavedené banky neumí operovat s nižší marží? Je důvodem rostoucí sebevědomí klientů a jejich požadavky na flexibilitu, rychlou odezvu a kvalitu služeb? Nebo je to očekávání nějaké větší změny, která radikálně pohne oblastí akceptace elektronických plateb? Mezi odborníky se šušká o ohromném teoretickém potenciálu platebních produktů, které by mohly vzejít z Evropské směrnice PSD 2. Doufejme, že to nebude mít podobný průběh, jako příslib komerční jaderné fúze. 

Nikolaj Šťáhlavský