Odloženým platbám patří budoucnost, ukazují trendy
Ve světě se stávají fenoménem, u nás jsou zatím v plenkách. Jejich růst se však dá očekávat se stejnou nevyhnutelností, s jakou zítra vyjde slunce. O čem je řeč? O odložených platbách, nejrychleji stoupající platební metodě, kterou mají v oblibě především mladí lidé.
Vedle Apple Pay a Google Pay jde o nejrychleji rostoucí platební metodu. BNPL (buy now, pay later – kup teď, zaplať později) podle studie společnosti FIS měla v roce 2021 na svědomí 2,9 % všech světových transakcí v e-commerce a tento podíl by měl do roku 2025 vyrůst na 5,3 %.
Na evropských trzích jsou odložené platby ještě výraznějším hráčem. V roce 2021 obstaraly na Starém kontinentě 8 % nákupů na internetu, v roce 2025 by jich mělo být až 12 %. Ve Skandinávii jsou odložené nebo rozložené platby obzvlášť populární, na tamních trzích se jejich podíl pohybuje už teď mezi dvanácti a pětadvaceti(!) procenty. V Německu je podíl BNPL na všech platbách v e-commerce 20 %, v Nizozemsku 12 %, v Belgii 9 %, v Polsku 2 % a stále stoupá.
Platební metoda mladých
Co za tímto trendem stojí? Metoda BNPL je založená na krátkodobých bezúročných odkladech plateb – zákazník si zboží koupí hned, ale zaplatit za ně musí například do čtrnácti nebo do třiceti dnů, případně si může splácení rozložit na části. Až když propásne termín platby, dostává se do úročeného režimu. Obchodník přitom celou platbu obdrží od poskytovatele služby hned.
Tato platební metoda je populární hlavně mezi mladými lidmi – podle studie eMarketer.com ji v roce 2021 ve Spojených státech použila víc než třetina (36,8 %) všech kupujících narozených mezi lety 1997 a 2012, do roku 2025 se poměr má posunout až téměř k polovině (47,4 %). Nezaostávají však ani další věkové skupiny – také ty se k BNPL přiklánějí stále častěji. Názvy největších poskytovatelů jako Affirm, Afterpay nebo švédská Klarna, která směřuje i na český trh, jsou v médiích skloňována denně.
Jednoduchost a flexibilita
Kupující ve Spojených státech, kde BNPL platí za „cool“ platební metodu oproti méně flexibilním kreditním kartám, si podle výzkumu společnosti C+R Research nejčastěji pochvalují jednoduchost provedení transakce (není potřeba opisovat číslo karty), to, že je díky ní snazší napasovat nákupy do osobního nebo rodinného rozpočtu.
BNPL pochopitelně nese i rizika – zejména pro kupující, kteří nemají pod kontrolou osobní dluhy –, také proto se ve světě čím dál častěji mluví o výraznější regulaci. Každopádně je růst odložených plateb silným trendem, pod který může ještě přiložit aktuální nejistá ekonomická situace.
Odloženým platbám nahrává situace
Zdražování energií a pohonných hmot, inflace a růst úrokových sazeb povedou k omezení spotřeby zbytných produktů, k větší opatrnosti kupujících. Možnost zboží nejprve objednat a vyzkoušet a teprve potom zaplatit bude čím dál lákavější. Totéž platí pro větší flexibilitu v plánování rozpočtů s možností odložit nebo rozložit platby za větší nákupy (např. elektroniky).
V Česku jsou odložené platby v plenkách, ale podle statistik APEK se už staví na nohy a jen se rozběhnout. V letech 2019 a 2020 je využilo jen 0,1 % kupujících na internetu, v roce 2021 už to bylo 0,4 %. Trend reflektuje i platební brána Comgate, která od června nabízí už třetí metodu odložených plateb – k Mallpay a PlatímPak se přidává Twisto Pay. Vycházíme z předpokladu, že i na českém trhu se tento způsob plateb ujme a kupující ho budou využívat stále častěji. „Do konce roku proto plánujeme přímo do brány integrovat také rozložené platby – na třetiny a čtvrtiny – od poskytovatelů Twisto, Mallpay, Cofidis a Essox,“ říká ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.
Připraveni na budoucnost
Český trh bude kopírovat vývoj ve světě podobně, jako tomu je u jiných trendů. E-shopy vybavené platební bránou Comgate jsou na tento vývoj připravené už teď. Odložené platby jsou integrované přímo v ní, provozovatel internetového obchodu nemusí nic programovat, nastavovat ani uzavírat žádné další smlouvy. Z pohledu poplatků jsou navíc nejlevnější platební metodou.