Povánoční průzkum maloobchodu a služeb
Jaká byla vánoční sezóna pro podnikatele s kamennými provozovnami? S jakými překážkami se potýkali a jaké měli tržby ve srovnání s minulým rokem? Co očekávají od roku 2023? To jsou některá z témat povánočního průzkumu Comgate mezi uživateli platebních terminálů.
Vánoční sezóna byla pro podnikatele v kamenných provozovnách spíše svízelná. Většina z nich zaznamenala stejné nebo nižší tržby než před rokem, obchodníci se potýkali s opatrnějším přístupem zákazníků a rostoucími cenami u dodavatelů. Přesto jsou ve výhledu na rok 2023 celkem pozitivní. Níže najdete podrobné a okomentované vyhodnocení průzkumu včetně jeho srovnání s předvánočním dotazníkem.
Jaká byla vánoční sezóna 2022 po stránce tržeb?
Loňská vánoční sezóna byla v porovnání s rokem 2021 lepší nebo stejná pro 61 % obchodníků v kamenných provozovnách, nejvyšší je ale procento těch, kteří měli nižší tržby než před rokem (39,1 %). Některé z důvodů vyplynou z dalších odpovědí.
Při pohledu na segmentové rozdělení vidíme, že zatímco ve službách, restauracích a ubytování vyznívá meziroční srovnání tržeb celkem dobře, v maloobchodě byla situace horší – téměř polovina respondentů hlásí nižší vánoční tržby než před rokem.
Jak dopadlo meziroční srovnání tržeb za 4Q 2022 a 4Q 2021?
Podobné výstupy jako z první odpovědi lze vyčíst i z dotazu na detailnější meziroční srovnání tržeb za čtvrtý kvartál. Více než čtvrtina obchodníků zaznamenala nárůst minimálně o 15 %, desetina vyrostla o 30 %. Třetina respondentů však hlásí výrazný pokles tržeb, 13,6 % o 30 % a více.
Zaznamenali jste posun v začátku vánočních nákupů?
Pokud jde o průběh vánoční sezóny, respondenti, pro které je relevantní, zaznamenali ve vyšší míře pozdější začátek. To by odpovídalo dojmu z předchozí odpovědi – kupující byli opatrnější, s vánočními nákupy otáleli..
Stalo se vám, že v průběhu vánoční sezóny došly některé kategorie zboží?
Výstupy z otázky zaměřené na zásobování jsou pozitivní – tři čtvrtiny podnikatelů mělo dostatek zboží, pětina některé kategorie během sezóny vyprodala. S výrazným nedostatkem se potýkala jen naprostá menšina obchodníků.
Co byly největší výzvy vánoční sezóny 2022?
Překvapením může být to, že se do fungování kamenných provozoven na konci roku nepromítly vysoké ceny energií a jiné režijní výdaje – aspoň ne do takové míry jako pokles poptávky na straně kupujících a růst cen u dodavatelů.
Jaký je váš výhled tržeb do roku 2023?
Navzdory nepříliš příznivým výsledkům vánoční sezóny jsou obchodníci v kamenných provozovnách směrem k roku 2023 relativně optimističtí – polovina jich očekává setrvalý stav, mezi ostatními mají pesimisté jen velmi mírnou převahu.
Co vnímáte v roce 2023 jako největší hrozby nebo příležitosti?
V ohlédnutí za vánoční sezónou hodnotili obchodníci jako největší překážky, se kterými se potýkali, růst cen u dodavatelů a vývoj poptávky u kupujících. Ve výhledu na rok 2023 jsou tyto dva faktory rovněž dominantní, mezi ně se však dostává také obava z udržení přiměřených režijních výdajů. Za hrozbu nebo příležitost je označila polovina respondentů.