Průzkum e-commerce: E-shopaři čekají lepší rok

Pokud jde o tržby, v e-commerce se o vánoční sezóně žádná revoluce neodehrála. Obchodníci hlásí jen mírné meziroční zlepšení. Ve výhledu na rok 2024 je však mezi nimi cítit optimismus – hned polovina respondentů povánočního průzkumu e-commerce očekává růst tržeb.

Jaká byla vánoční sezóna 2023 po stránce tržeb?

Zlepšení o Vánocích hlásí prodejci segmentu kosmetika a zdraví

Odpovědi týkající se meziročního srovnání tržeb během vánoční sezóny jsou vzácně vyrovnané, rozdíly mezi třemi variantami jsou v řádech jednotek procentních bodů. Přesto mírně převažuje pozitivní trend – 35 % obchodníků registruje oproti vánoční sezóně 2022 zlepšení, pokles tržeb hlásí o 4,6 procentního bodu méně respondentů.  

Jaká byla vánoční sezóna 2023 po stránce tržeb?

Segmentové rozdělení odpovědí ukazuje, že meziroční nárůst tržeb během vánoční sezóny se povedl hlavně v oblastech kosmetika a zdraví, případně ve službách a potravinách. Zajímavá je spíše negativní tendence v oborech elektroniky, oblečení, obuvi a šperků či zboží pro děti. Důvodem by mohlo být to, že lidé před Vánoci nakupovali spíše dárky nižší hodnoty.   

Jaká byla vánoční sezóna 2023 po stránce tržeb? – segmentový pohled

Jak dopadlo meziroční srovnání tržeb za 4Q 2023 a 4Q 2022?

Výrazný růst nebo pokles tržeb zaznamenalo 22 % obchodníků

S předchozími grafy korespondují odpovědi na otázku, jak moc se českým a slovenským obchodníkům meziročně změnily tržby ve čtvrtém kvartálu. Téměř shodné množství (kolem 11 %) jich zaznamenalo buď výrazný nárůst tržeb, nebo naopak značný pokles o více než 30 %. Porovnejme si to s odpověďmi na stejnou otázku před rokem, kdy výrazný nárůst / pokles hlásilo 14,3 %, resp. 14,7 % respondentů. Tato tendence jako by potvrzovala to, co už zaznívá delší dobu – že se rozkývaný trh stabilizuje a extrémy ubývají.

Jak dopadlo meziroční srovnání tržeb za 4Q 2023 a 4Q 2022?

Průzkum e-commerce 2023

Jak dopadlo meziroční srovnání tržeb za 4Q 2022 a 4Q 2021?

Co byly největší výzvy vánoční sezóny?

Velkou část obchodníků potrápil pokles poptávky

Také odpovědi na otázku týkající se největších výzev vánoční sezóny ukazují na stabilizaci určité části trhu. Zatímco v roce 2022 obchodníky nejvýrazněji trápil růst cen u dodavatelů, během uplynulé vánoční sezóny byl až čtvrtým největším tématem. Naopak, stejně jako před rokem, také tentokrát obchodníky ve velké míře potrápili zákazníci; přesněji řečeno, pokles poptávky. Zdá se, že dodavatelé už těžší ekonomickou situaci překonali, v domácnostech je šetření stále významným tématem.

Co byly největší výzvy vánoční sezóny?

Průzkum e-commerce 2023

Co byly největší výzvy vánoční sezóny 2022?

Nabízeli jste během vánoční sezóny zboží ve slevě?

Téměř polovina obchodníků zboží ve slevě nenabízela

Jedním z marketingových nástrojů, se kterým se během vánoční sezóny zákazníci setkávají, jsou slevy – ať už dlouhodobé, nebo časově omezené jako v období Black Friday, případně ve formě slevových kódů. Více než čtvrtina obchodníků nabízela zboží ve slevě v delším období než dva týdny, necelá polovina (44,4 %) nezlevňovala vůbec.

Nabízeli jste během vánoční sezóny zboží ve slevě?

Při pohledu na segmentové rozdělení odpovědí stojí za povšimnutí, že slevy byly nejčastěji tématem v obchodech s chovatelskými potřebami, kosmetikou a zdravím, oblečením a šperky nebo se zbožím pro děti. 

Nabízeli jste během vánoční sezóny zboží ve slevě? – segmentový pohled

Jak velká část kupujících u vás během vánoční sezóny 2023 využila možnost doručení dobírkou nebo osobním odběrem s platbou na místě?

Dobírku nebo osobní odběr využila více než polovina zákazníků

Obchodníci tyto způsoby doručení příliš nemusejí. U dobírky je vyšší riziko nevyzvednutých zásilek a u těch vyzvednutých trvá dlouho, než se k e-shopaři dostanou peníze. Osobní odběr je zase podmíněný tím, že e-shop provozuje výdejní místo. Přesto odpovědi v průzkumu ukazují, že jsou obě tyto metody v Česku a na Slovensku stále populární – téměř 57 % obchodníků odpovědělo, že je u nich využila minimálně pětina zákazníků. 

Jak velká část kupujících u vás během vánoční sezóny 2023 využila možnost doručení dobírkou nebo osobním odběrem s platbou na místě?

V segmentovém rozdělení vidíme, že se to nejčastěji týká chovatelských potřeb a obchodů se zbožím z kategorií auto-moto, sport a outdoor. 

Jak velká část kupujících u vás během vánoční sezóny 2023 využila možnost doručení dobírkou nebo osobním odběrem s platbou na místě? – segmentový pohled

Jak nastavíte v roce 2024 procentuální marži na prodávaném zboží?

Většina obchodníků plánuje zachovat výši marže

Z poměru odpovědí na plánovanou výši marže vidíme mimo jiné to, jak velká část obchodníků věří, že jim v roce 2024 neporostou náklady, a na druhou stranu také to, že se zákazníci nemohou těšit na dlouhodobé slevy. Čtyři pětiny respondentů věří, že zachová stejnou marži jako v minulém roce, 16 % se chystá na zvýšení. Snižovat hrubý výdělek z prodeje bude jen zanedbatelné množství z účastníků průzkumu.

Jak nastavíte v roce 2024 procentuální marži na prodávaném zboží?

Velmi vyrovnané jsou tyto odpovědi i napříč segmenty, pouze v jediném širším odvětví má mírnou převahu tendence ke snižování marže – domácnost a nábytek, hobby a zahrada, stavebniny.  

Jak nastavíte v roce 2024 procentuální marži na prodávaném zboží? – segmentový pohled

Jaký je váš výhled tržeb do roku 2024?

Polovina obchodníků čeká v roce 2024 růst tržeb

O tom, že se mezi obchodníky v české a slovenské e-commerce po několika letech poklesu začíná objevovat optimismus, svědčí odpovědi na otázku týkající se očekávání od roku 2024. Téměř přesná polovina ze všech respondentů věří, že bude mít vyšší tržby než loni, dalších 45,2 % účastníků průzkumu se domnívá, že zůstane na stejné úrovni. Pouze necelých pět procent odpovědí predikuje pokles tržeb. Když tento graf porovnáme se stejným z loňského roku, vidíme jasně patrný posun k pozitivním odhadům – před rokem věřilo v růst tržeb 38,5 % obchodníků.  

Jaký je váš výhled tržeb do roku 2024?

Průzkum e-commerce 2023

Jaký je váš výhled tržeb do roku 2023?

Jaký je váš plán do roku 2024?

Obchodníci plánují růst

V souladu s minulou odpovědí jdou i plány na rok 2024 – většina obchodníků se chystá na rozšiřování činnosti. Nejčastěji plánují rozkročení do dalších segmentů, případně obohacování sortimentu prodávaného zboží. Téměř čtvrtina respondentů pokukuje za hranice a chystá expanzi, dvanáct procent jich bude zvyšovat počet zaměstnanců. Samozřejmě se vyskytují i pesimističtější plány: v kolonce „ostatní“ se skrývá několik lakonických odpovědí obchodníků, kteří plánují pouze přežít. Jde však o nižší jednotky procent.  

Jaký je váš plán do roku 2024?

Závěr

V posledních letech se často objevovaly předpovědi, že těžší ekonomická situace přinese krachy e-shopů. K masivnějším případům ukončení činnosti však nedocházelo. E-shopy se většinou dokázaly přizpůsobit, optimalizovat svůj provoz a přežít. „Teď se ukazuje, že mají obchodníci hubených měsíců dost a plánují zase zapracovat na rozvoji – ať už chystají rozšíření sortimentu prodávaného zboží nebo expanzi do zahraničí,“ kvituje pozitivní výsledky průzkumu ředitel společnosti Comgate Jakub Ouhrabka. „Prostor pro další optimalizaci určitě je, například v eliminaci nákladné dobírky nebo při správném využití slevových akcí.“   

Byla pro vás data z průzkumu přínosná?

Pokud budete chtít pozvat do podobného průzkumu v budoucnosti, zanechte nám prosím e-mailovou adresu.