Průzkum e-commerce: Jak e-shopaři vnímají online tržiště?

V tradičním předvánočním průzkumu e-commerce jsou čeští a slovenští e-shopaři převážně optimističtí – více než tři čtvrtiny hlásí meziroční stabilitu nebo nárůst tržeb. Zároveň jsou obezřetní vůči online tržištím, u kterých vnímají tlak na nižší ceny zboží a zároveň v nich vidí důvod pro růst cen online reklamy.

V průzkumu e-commerce jsme se z důvodu srovnání soustředili na pravidelná témata týkající se ekonomické kondice i výhledů, ale také na aktuální problematiku online tržišť (marketplaces). Jejich nástup na český a slovenský trh vnímají zdejší obchodníci přinejmenším rozporuplně. Do průzkumu se zapojilo více než 500 respondentů.

Seznam otázek průzkumu:

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2024 v porovnání s rokem 2023?

Téměř polovina e-shopů hlásí podobné tržby jako loni

Poměr odpovědí na otázku týkající se meziročního srovnání tržeb je téměř navlas totožný jako před rokem. Liší se pouze v jednotkách procentních bodů, o které se snížil počet obchodníků, kteří zaznamenali pokles tržeb. Z toho by se dalo usuzovat, že se situace v e-commerce po divokých letech stabilizovala. Téměř polovina obchodníků hlásí setrvalý stav, přes 28 % jich zaznamenalo meziroční růst. Před dvěma lety byl graf výrazně negativnější, před rokem podobný jako letos.

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2024 v porovnání s rokem 2023?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2023

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2022

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2022 v porovnání s rokem 2021?

Segmentový pohled ukazuje, že nejvíce se letos z pohledu tržeb dařilo obchodníkům s potravinami, kosmetikou a zdravím, ale i zábavou, knihami a hudbou. Jen ve dvou širokých segmentech je rozložení odpovědí negativní (domácnost a nábytek, hobby a zahrada, stavebniny a oblečení, obuv a šperky). V porovnání s minulými roky je zajímavá pozitivní bilance u „zbytného“ zboží – u zábavy, knih a hudby, elektroniky nebo zboží pro děti. 

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2024 v porovnání s rokem 2023? – segmentový pohled

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2024 ve srovnání s rokem 2023?

Třetina obchodníků očekává silnou vánoční sezónu

Už minulý rok byl z očekávání před vánoční sezónou cítit poměrně výrazný optimismus, letošní stabilizace ekonomických výsledků však e-shopy povzbudila k ještě vyšším očekáváním. Bezmála třetina respondentů si myslí, že Vánoce budou lepší než loni, dalších 47 % věří, že se průběh obchodního vrcholu roku zopakuje. Pouze pětina obchodníků jej vyhlíží skepticky. To je oproti loňskému průzkumu znatelný posun.

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2024 ve srovnání s rokem 2023?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2023

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 ve srovnání s rokem 2022?

Při rozdělení odpovědí do segmentů vidíme, že obzvlášť se na vánoční sezónu těší obchodníci s potravinami, kosmetickými a zdravotními přípravky a zbožím pro děti. Jejich optimismus se opírá o letošní příznivý vývoj tržeb v těchto segmentech (viz předchozí odpověď). Jediným segmentem s negativním výhledem na vánoční sezónu je auto-moto, sport a outdoor.

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2024 ve srovnání s rokem 2023? – segmentový pohled

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Desetina obchodníků se chce před vánoční sezónou zásobit více než loni

Dodavatelský řetězec je po několika letech potíží spolehlivý, přesto počet obchodníků, kteří se hodlají před vánoční sezónou předzásobit více než loni, oproti minulému roku vzrostl zhruba o čtyři procentní body. Můžeme spekulovat o tom, že důvodem je velmi optimistické očekávání zákaznické poptávky.

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2023

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Na jakých tržištích (marketplaces) prodáváte (v případě, že je využíváte)?

Největší stopu v české a slovenské e-commerce zanechalo Allegro

Polské Allegro je nejvyužívanějším tržištěm mezi českými a slovenskými e-shopaři – i s Mall.cz, který koupilo, drží první dvě místa mezi marketplaces, jež zdejší obchodníci využívají pro prodej zboží. Třetí je tuzemská Alza.cz. Segment marketplaces je velmi členitý; svědčí o tom to, že mezi „ostatními“, která využívají jen zlomky procent respondentů, je 22 různých zástupců. Každopádně je prodej přes tržiště mezi respondenty průzkumu spíše minoritní záležitostí – využívá je přibližně čtvrtina obchodníků, kteří se zapojili do průzkumu.

Na jakých tržištích (marketplaces) prodáváte (v případě, že je využíváte)?

Jaký podíl zboží prodáváte prostřednictvím tržišť?

Online tržiště odmítají necelé dvě třetiny obchodníků

Zjištění z minulé otázky potvrzují odpovědi na tuto, následující. Jen něco přes 5 % obchodníků prodává prostřednictvím tržišť více než 20 % svého obratu, další pětina respondentů využívá marketplaces k menší části prodejů. Tři čtvrtiny e-shopařů dosud online tržiště nevyužívá a 62 % ze všech, kteří se do průzkumu zapojili, to ani neplánuje. 

Jaký podíl zboží prodáváte prostřednictvím tržišť?

Dodržují podle vás zahraniční tržiště na českém trhu stejné podmínky jako místní e-shopy?

Třetina obchodníků cítí, že zahraniční tržiště nehrají fér

Nástup Temu a podobných vyvolal velkou diskuzi o tom, nakolik jsou české a slovenské, potažmo evropské úřady schopné prosadit rovnou hrací plochu pro všechny. Zejména u asijských marketplaces je relativně běžná absence návodu k použití v zákazníkově jazyce, diskutabilní je i kvalita zboží a podmínky pro jeho vrácení nebo reklamaci. Více než třetina respondentů průzkumu to vnímá jako problém. Na druhou stranu, o tom, že zkušenosti s tržišti jsou zatím čerstvé, svědčí, že tři pětiny obchodníků nedokážou tuto problematiku posoudit.

Dodržují podle vás zahraniční tržiště na českém trhu stejné podmínky jako místní e-shopy?

Vnímáte na trhu nějakou změnu způsobenou příchodem zahraničních tržišť?

Obchodníky v souvislosti s tržišti trápí tlak na cenu zboží a reklamy

Záplava levného zboží, byť přinejmenším kolísavé kvality, a monstrózní výdaje do online reklamy – to jsou největší vedlejší účinky nástupu tržišť na český a slovenský trh. Mezi „ostatními“ zazněly i méně očekávané příklady. Třeba masivní vytváření falešných objednávek vedoucí ke zvýšení nákladů na marketing v oblasti prodeje příslušenství pro mobilní telefony. 

Vnímáte na trhu nějakou změnu způsobenou příchodem zahraničních tržišť?

Jaký je váš výhled na rok 2025 v porovnání s odhadem roku 2024? 

Více než polovina obchodníků očekává stabilní situaci

Už z prvních odpovědí v průzkumu bylo znát, že česká a slovenská e-commerce prochází stabilním obdobím. A když vedle sebe položíme letošní a loňský graf znázorňující očekávání obchodníků od příštího roku, vidíme, že jsou téměř identické. Přibližně tři pětiny respondentů očekávají, že nadcházejících 12 měsíců bude podobných jako ty končící. Necelá čtvrtina odpovědí hovoří o meziročním růstu přes 20 % a tak dále. To ilustruje téměř dokonale setrvalý stav.

Jaký je váš výhled na rok 2025 v porovnání s odhadem roku 2024?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2023

Jaký je váš výhled na rok 2024 v porovnání s odhadem roku 2023? 

Závěr

Pokud jde o ekonomické ukazatele, vidíme, že česká a slovenská e-commerce zažívá po turbulentních letech období stability a mírného růstu. Letošním velkým tématem byl nástup online tržišť – a v něm e-shopaři našlapují spíše opatrně a s nedůvěrou. „Obchodníků, kteří prodávají prostřednictvím marketplaces, je zatím menšina. U ostatních vidíme, že jsou citliví na nedodržování pravidel ze strany zahraničních online tržišť a na masivní marketing asijských subjektů. Proti jeho rozsahu nemají místní menší hráči šanci,“ konstatuje ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.

Byla pro vás data z průzkumu přínosná?

Pokud budete chtít pozvat do podobného průzkumu v budoucnosti, zanechte nám prosím e-mailovou adresu.