Průzkum e-commerce: Obchodníkům se daří lépe než před rokem

Tři čtvrtiny obchodníků má stejné nebo lepší tržby než loni, podobně optimistický je i jejich výhled na nadcházející vánoční sezónu. V letošním předvánočním průzkumu Comgate mezi obchodníky v e-commerce jsme zjišťovali mimo jiné i to, kdo používá umělou inteligenci nebo jak se dívají na příchod online tržišť. 

V průzkumu e-commerce jsme se soustředili na témata, která jsou pro naše klienty důležitá nebo jim můžou poskytnout inspiraci v jejich vlastním podnikání. Zaměřili jsme se nejen na ekonomické výhledy, ale i na některá aktuální témata. Do průzkumu se zapojilo přibližně 500 respondentů.

Infografika předvánoční průzkum e-commerce

Všechny grafy můžete rozkliknutím zvětšit.

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?

Třem čtvrtinám obchodníků se daří stejně nebo lépe než loni

Ačkoli se ve veřejném prostoru opakuje téma stále přetrvávající krize české e-commerce, otázka týkající se vývoje tržeb mírný optimismus naznačuje. Největší podíl respondentů má přibližně stejné tržby jako loni, mezi ostatními pak mají lehkou převahu ti, jimž tržby vzrostly. Když tento graf porovnáme se stejným z minulého roku, vidíme posun o několik procentních bodů k pozitivním zjištěním.

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2023 v porovnání s rokem 2022?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2022

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2022 v porovnání s rokem 2021?

Při segmentovém pohledu na vyhodnocení této odpovědi vidíme, že nejčastěji hlásí nárůsty tržeb obchodníci s kosmetikou a přípravky pro zdraví, potravinami nebo s nehmotným zbožím a službami. Třeba v případě potravin to může souviset s jejich zdražováním v první polovině roku. S poklesem tržeb se naopak nejčastěji potýkali obchodníci se zbožím pro děti a ti s chovatelskými potřebami. Opět můžeme spekulovat, že zákazníci při vysoké inflaci šetřili při nákupech hraček a podobného zbytného zboží.   

Jak se vyvíjí vaše tržby v roce 2023 v porovnání s rokem 2022? – segmentové rozdělení

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 v porovnání s rokem 2022?

Vánoce budou stejné jako loni nebo lepší, věří 73 % e-shopařů

Z odpovědí týkajících se nadcházející vánoční sezóny je optimismus cítit podobně výrazně. Ve druhé polovině roku klesá inflace a snižují se například i ceny energií. Významná většina obchodníků tak věří, že vánoční sezóna bude přinejhorším stejná jako loni. Bezmála čtvrtina respondentů pak doufá v ještě lepší průběh vánočních nákupů. Ve srovnání s loňským průzkumem jde o opravdu výrazný posun.   

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 v porovnání s rokem 2022?

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2022

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2022 v porovnání s rokem 2021?

Na segmentovém rozdělení odpovědí vidíme, že největší naděje vkládají do nákupu vánočních dárků knihkupci a obchodníci s hudbou a zábavními předměty. Překvapit může spíše pesimistický výhled v oblasti elektroniky a elektrospotřebičů.

Jak se podle vás bude vyvíjet vánoční sezóna 2023 v porovnání s rokem 2022? – segmentový pohled

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Téměř polovina e-shopů se nehodlá před Vánoci obzvlášť předzásobit

Z odpovědí týkajících se předzásobení před vánoční sezónou vidíme nejspíš důvěru v dodavatelský řetězec. Přestože obchodníci v předchozích odpovědích vyjadřují optimističtější očekávání od nadcházejícího vrcholu roku než loni, v otázce předzásobení jsou konzervativní. Jen asi 6,5 % respondentů plánuje hromadit zboží výrazněji než před rokem, ostatní budou nakupovat v předstihu stejně nebo vůbec.

Plánujete se předzásobit zbožím před vánoční sezónou?

Co pro vás znamená nástup online tržišť jako Kaufland nebo Allegro?

Velká online tržiště pro nás představují konkurenci, tvrdí 34 % e-shopařů

Tuzemskou scénu e-commerce letos změnil nástup dvou velkých hráčů s online tržišti – svou činnost na tomto poli v Česku zintenzivňují Kaufland a Allegro. Více než třetina respondentů průzkumu vnímá jejich sílu v šíři nabídky a cenách jako konkurenci, zhruba 14 % vidí v příchodu těchto platforem příležitost pro zvýšení vlastních prodejů. Pro polovinu obchodníků, kteří odpověděli, není přítomnost těchto gigantů relevantní.

Co pro vás znamená nástup online tržišť jako Kaufland nebo Allegro?

Při segmentovém rozdělení odpovědí vidíme, že nejčastěji považují online tržiště za hrozbu prodejci chovatelských potřeb, zboží pro děti, knih nebo hudby, elektroniky a auto-moto, sportovních a outdoorových potřeb. Prodejci potravin, oblečení nebo poskytovatelé nehmotného zboží a služeb si s jejich přítomností hlavu lámat nemusejí.

Co pro vás znamená nástup online tržišť jako Kaufland nebo Allegro? – segmentový pohled

Museli jste v roce 2023 reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci? Pokud ano, jak?

Více než polovina e-shopů nemusela utahovat opasky

Dobrou zprávou je, že více než polovina obchodníků nemusela kvůli inflaci a cenám energií utahovat opasky. Jelikož jsme tuto otázku položili jako otevřenou, zajímavý pohled je i na odpovědi, které se sešly v doplňovacím políčku a které v celkovém množství představují asi desetinu. Necelá tři procenta respondentů v reakci na ekonomickou situaci měnila strukturu podnikání – obchodníci se buď soustředili na zahraniční trhy, nebo třeba pozměnili strukturu nabízených produktů, aby zacílili na širší či odlišnou cílovou skupinu zákazníků. Jen asi 1 % respondentů snižovalo marže, přibližně tři procenta jich optimalizovala provoz – přechodem na úspornější osvětlení, efektivnějším nákupem nebo optimalizací skladování a expedice. Úsměvné je, že skupina respondentů, kteří na ekonomickou situaci reagovali snížením nákladů na marketing (1,5 %) je přibližně stejně početná jako množina těch, kteří do marketingu investovali víc (1,3 %).

Museli jste v roce 2023 reagovat na zhoršenou ekonomickou situaci? Pokud ano, jak?

Začali jste v roce 2023 využívat v podnikání umělou inteligenci? Pokud ano, v jakých oblastech?

Umělou inteligenci využívá 45 % internetových obchodů

Výrazným tématem roku 2023 je prudký nástup umělé inteligence. Nástroje jako ChatGPT, Midjourney nebo DALL-E ukazují, co dovedou s texty nebo tvorbou smyšlených fotografií a jaké možnosti nabízejí. Také v české e-commerce se postupně dostávají ke slovu. Více než třetina (36,7 %) respondentů využívá umělou inteligenci na poli copywritingu – od produktových popisů po články na blog. Tvorbu produktových obrázků a grafik nechává na nástrojích umělé inteligence 12,4 % obchodníků, více než polovina respondentů – 55,4 % – ji (zatím) nevyužívá.

Začali jste v roce 2023 využívat v podnikání umělou inteligenci? Pokud ano, v jakých oblastech?

Máte kamennou provozovnu?

Téměř polovina e-shopů má delší dobu i kamennou provozovnu

Vzhledem ke kolísání cen energií či nájmů v posledních letech jsme se e-shopařů zeptali i na to, jestli mají kromě online obchodu také kamennou provozovnu. Téměř polovina (45,8 %) ji drží už delší dobu, zhruba třetina (35,4 %) ji nemá a neplánuje zřídit. Přestože náklady na provozovnu jsou vyšší než v minulosti, obchodníci, kteří ji letos zřídili (3,6 %), mají v odpovědích mírnou převahu nad těmi, kteří ji zavřeli (2,5 %). 

Máte kamennou provozovnu?

Při pohledu na segmentové rozdělení odpovědí vidíme, že kamennou provozovnu nejčastěji využívají respondenti z obchodů s potravinami, chovatelskými potřebami, elektrospotřebiči, a z oblasti auto-moto, sport a outdoor.

Máte kamennou provozovnu?

Plánujete navýšení cen zboží nebo služeb v roce 2024? Pokud ano, o kolik?

Zdražovat neplánujeme, říká 53 % obchodníků

Dobrou zprávou pro zákazníky je tento graf. Znázorňuje rozložení odpovědí na otázku, zda obchodníci plánují od Nového roku navyšovat ceny. Víc než polovina respondentů (52,5 %) zdražovat nehodlá, dalších 40 procent bude zvyšovat ceny maximálně o desetinu. A 2,5 % obchodníků dokonce počítá se zlevněním.

Plánujete navýšení cen zboží nebo služeb v roce 2024? Pokud ano, o kolik?

Jaký je váš výhled na rok 2024 v porovnání s rokem 2023?

Čtvrtina e-shopařů očekává významný nárůst tržeb v roce 2024

Optimistickou linku drží také odpovědi týkající se výhledu na rok 2024. Více než polovina obchodníků očekává obdobné tržby jako letos, čtvrtina (25,2 %) se těší na významný nárůst a jen 8,3 % respondentů se obává významného poklesu. Pro porovnání přikládáme graf z loňského průzkumu, kde byly tyto dvě skupiny odpovědí v mnohem větší rovnováze.

Předvánoční průzkum e-commerce v roce 2022

Jaký je váš výhled na rok 2023 v porovnání s rokem 2022?

Využíváte podnikatelský úvěr?

Dvě třetiny obchodníků podnikatelský úvěr nečerpají

V poslední otázce jsme se zaměřili na to, zda obchodníci využívají podnikatelský úvěr, případně od jakého poskytovatele. Vidíme, že dvě třetiny respondentů se bez něj buď obejdou, nedosáhnou na něj nebo mu nedůvěřují. Mezi obchodníky, kteří externí financování čerpají, dominují ti, kteří žádají o úvěr v bance.

Využíváte podnikatelský úvěr?

Závěr

Po loňském šoku způsobeném prudkým nárůstem cen energií, který přinesl nejistotu, je letošní vycházející z průzkumu e-commerce pozitivnější. Téměř tři čtvrtiny obchodníků hlásí stejné nebo vyšší tržby, optimističtější je i výhled na vánoční sezónu a rok 2024. „Je vidět, že část obchodníků zareagovala na nepříznivou ekonomickou situaci dobře, zefektivnili svůj provoz. Proto dokáží lépe fungovat i v době, která je kvůli inflaci stále ještě daleko od ideálu,“ myslí si ředitel Comgate Jakub Ouhrabka. „Ačkoli se stále probírá, že česká e-commerce klesá, u samotných obchodníků převažuje optimismus“

Byla pro vás data z průzkumu přínosná?


Budete chtít pozvat do podobného průzkumu v budoucnosti? Pokud ano, zadejte prosím e-mail.