REDFIR.cz – opasky a podnikání v manželství
Vyrábět opasky, které dobře vypadají, rychle se neopotřebují a dají se přesně zapínat – takový je cíl Michala a Daniely Červenákových z REDFIR.cz. Slovenští manželé provozují e-shop s koženými výrobky a nacházejí rovnováhu mezi soukromým životem a byznysem.
Jak vznikl nápad prodávat kožené opasky?
Michal Moji kolegové v práci si objednávali pásky s tímhle typem zapínání z Ameriky. A poslali mi link, jestli bych se k nim nepřidal. Pásky se mi líbily, ale říkal jsem si, že přece musí být nějaká lokální značka, že je nemusíme objednávat z Ameriky a platit dražší poštovné. Jenže když jsem se porozhlédl na internetu, zjistil jsem, že je tady nikdo nevyrábí. Napadlo mě, že bych s takovým kvalitním lokálním produktem mohl začít.
Čím jsou vaše opasky zvláštní oproti těm běžným?
Daniela Je to vidět na první pohled – nemají dírky. Opasek se díky tomu tolik neopotřebuje. Má v sobě všitý mechanismus se zoubky, do nichž pasuje pružinková nebo magnetická spona. Ty jsou vyměnitelné, zákazník je tak může s opasky různě kombinovat. Navíc si díky tomu může opasek sám zkracovat, což nám umožňuje prodávat na e-shopu jednu univerzální velikost pro pány a jednu pro dámy.
M Hlavním benefitem je přesné zapínání. Na klasickém opasku máte pět až sedm dírek, do některé z nich se musíte trefit. Na našem opasku je třicet osm různých pozic, takže když máte různý střih kalhot nebo vám během roku kolísá váha, velmi snadno si opasek zapnete přesně.
Byl prodej opasků vaší první zkušeností s podnikáním?
D Ano. Předtím jsme nepodnikali, tohle je naše první zkušenost.
Co bylo na začátku nejtěžší?
M Nejvíc času a úsilí nám na začátku zabralo už jen to, než jsme se zorientovali ve všem, co podnikání obnáší. Řešili jsme, jakou zvolit právní entitu, jestli začít jen jako OSVČ na živnost…
E-commerce sám o sobě má dost vlastních specifik v marketingu a legislativě. Museli jsme najít všechny dodavatele… Jen samotné přípravy od nápadu po spuštění webu trvaly symbolických devět měsíců.
Kromě opasků prodáváte i doplňky jako pouzdra na karty, peněženky nebo kravaty. Počítali jste od začátku s tím, že budete mít takto širší sortiment?
M Úplně od začátku ne. Začali jsme jako jednoproduktový e-shop s různými variantami produktu. Časem to tak vyplynulo – pracovali jsme s kůží a přemýšleli, jak materiál co nejvíc využít. Nabízelo se, že z odřezků můžeme vyrábět menší produkty.
D Když jsme prodávali jen opasky, byla to hodně sezónní záležitost – Vánoce, Valentýn. My jsme chtěli takové svátky mít každý měsíc, proto jsme vybrali produkty, které by se prodávaly i během roku: kožené pouzdro na brýle, menší peněženku na karty a doklady…
Podnik vedete společně jako manželé. Jak oddělujete soukromí a byznys?
D To se nedá. (směje se)
M Dobrá otázka. Ze začátku jsme s tím bojovali, jak si najít způsob. A zjistili jsme, že klíčem
k fungující spolupráci a spokojenému manželství je rozdělit si přesně aktivity, kdo se čemu věnuje,
a moc si do nich navzájem nemudrovat.
D Podstatné je, že jsem flegmatička. Když se o něčem hádáme, většinou to do patnácti minut zapomenu.
Jak řešíte společnou dovolenou?
M Většinou je máme pracovní. Když jsme byli na svatební cestě, vzniklo nejvíc produktových fotek. Naše výrobky s sebou nosíme stále a fotíme o sto šest. Zastupitelnost ve firmě řešíme tím, že jsme malinká rodinná firmička. V době dovolené nám pomáhá moje sestra, která připravuje balíky a nosí je k dopravcům.
D A my během dovolené řešíme administrativní věci, které zvládneme přes počítač.
Mělo by podle vás být v podnikání něco férovější?
M Férovost je pro nás jedna ze zásadních hodnot, záleží nám na tom, aby byl náš zákazník vždy spokojený. Když se hodně zamyslím, napadá mě, že by ta férovost měla být oboustranná. Někdy bojujeme s nepřevzatými zásilkami – zákazník občas využije možnost vrátit balík do čtrnácti dnů, ale ne vždy ví, že nepřevzatá zásilka není to samé. Napadá tě něco dalšího?
D Nižší daně pro podnikatele. (směje se)
Jaká je pro vás nejoblíbenější činnost v podniku?
D Určitě fotografování, úprava fotek a tvorba kreativního obsahu.
M U mě to jsou obchodní a marketingové aktivity. Baví mě zamýšlet se celkově nad tím, kam můžeme e-shop posouvat.
„Zjistili jsme, že klíčem k fungující spolupráci a spokojenému manželství je rozdělit si přesně aktivity, kdo se čemu věnuje, a moc si do nich navzájem nemudrovat,“ usmívá se Michal Červenák z REDFIR.cz
Co se vám nejvíc nepovedlo a přineslo vám největší ponaučení?
D Já se vždycky pozastavím nad tím, co jsem kde řekla v nějakém rozhovoru.
M Mě napadá to, že jsme na začátku neuměli vždy účelně využít vynaložené peníze. Natočili jsme pěkné produktové video, které pro nás znamenalo nějakou investici, a vlastně jsme ho dodnes pořádně nevyužili. Pustili jsme se do toho po hlavě a přínos to pro nás zatím moc nemělo.
Kdy a proč jste si vybrali služby Comgate?
M V úvodu, když jsme se potřebovali ve všem zorientovat. Šli jsme tou cestou, že jsme si za partnery a dodavatele vybrali lokální firmy. Pro nás je v tom hodnota, snažíme se o to stále. Přináší to mimo jiné výbornou podporu, která nám pomohla v začátcích při implementaci platební brány. Řešit technické věci ve stejné nebo blízké řeči je velká výhoda. Hodilo se nám i propojení
s platformou Shoptet, na které nám běží obchod. A samozřejmě nám vyhovovaly i poplatky, které jsou pro naši velikost velmi rozumné.