Sasoo.cz – nejpřívětivější e-shop s módou
Před lety učil zákazníky nakupovat módu přes internet, i dnes e-shop sasoo.cz dokáže odolávat nadvládě mezinárodních gigantů. Svou pozici si našel. „Jsme rodinný e-shop, nejpřívětivější internetový obchod s módou. Když se k nám dovoláte, mluvíte s člověkem, ne s automatem,“ říká zapáleně šéf Jiří Vaverka.
Jak jste se pustili do prodeje oblečení na internetu?
Měli jsme deset obchodů v obchodních centrech. V jeden čas skončily některé značky, se kterými jsme spolupracovali, a spočítali jsme si, že náklady v obchodních centrech jsou velké. Tak jsme přešli plně na internet, e-shop máme sedm nebo osm let.
Bylo těžké před osmi lety prodávat oblečení na internetu?
Ze začátku jsme si díky e-shopu navyšovali prodeje v kamenných prodejnách. Dělali jsme osobní odběry, byli jsme ve fázi, kdy jsme si i všechno fotili. Naši dodavatelé nebyli v tomto duchu rozvinutí, neexistovaly ani použitelné fotografie zboží. Sloužilo nám to i pro zásobování v obchodech – aby personál nepletl jednotlivé kousky. (usmívá se) Až později jsme se změnili na čistý e-shop.
Je na prodávání oblečení online nejtěžší to, že zákazníci odhadují nákupy podle své velikosti, pak nevyhovující kousky vracejí?
Přesně tak. Je to oblečení, každý monitor je jiný, takže každý zákazník vidí jinou barvu, jiný střih… Myslím, že vratkovost máme dost malou – do dvaceti procent –, ale komplikace to samozřejmě je. Zboží vám přijde, někdo ho musí převzít, dát dohromady, musíte ho dát do slev, protože není nové. To zvyšuje náklady. Zoot na tom vyhořel, když tady v jednom období rozehrál tu sebedestruktivní hru, že si lidé nakoupili spoustu oblečení a pak 95 procent vraceli. I nadnárodní giganti jako Zalando nebo About You, kteří drtí nás malé, už taky přemýšlí o tom, že zavedou minimální cenu objednávky na dopravu zdarma.
Jak si zákazníci zvykali na to, že kupují oblečení na internetu?
Napomáhaly k tomu sociální sítě – na Instagramu je móda hodně výrazná. A částečně si myslím, že to je generační věc. Mladí se dnes nezdráhají nakupovat na internetu cokoli.
„Absolutní zápal, vášeň pro věc. A zarputilost, vytrvalost a urputnost. Když je člověk má, může přijít sto neúspěchů, pak ale úspěch přijde.
Začnete s nějakou vizí, s nějakým produktem nebo službou a určitě uspějete, i kdyby to bylo nakonec s něčím úplně jiným,“ vyjmenovává
vlastnosti potřebné v podnikání Jiří Vaverka..
Čím se odlišujete od gigantů jako Zalando nebo About You, o kterých jste mluvil?
Jsme rodinný e-shop. Nejpřívětivější internetový obchod s módou. Když zákazník něco napíše do chatu nebo zavolá, nedostane se k automatu, ale komunikuje s člověkem, který má k činnosti obchodu blízko. Na chatu máme službu, že do deseti večer odpovídá reálný člověk. A vše se vyřeší hned. To je velký rozdíl.
A pokud jde o sortiment?
To se asi nedá. Záběr těchhle gigantů je tak široký, že těžko můžeme nabízet něco jedinečného. Nejsme výprodejový e-shop, ale máme širokou nabídku oblečení za velmi zajímavé ceny.
Neprodáváte jen módu, ale i doplňky do domácnosti nebo třeba elektroniku. Jak to funguje?
Dali jsme se dohromady s jednou partnerskou firmou, bereme to jako trend, že nabízíme širší sortiment než jen módu. A částečně nás k tomu dovedli i zákazníci. Popravdě řečeno, nejvíc nám funguje móda. Doplňky jsou opravdu doplňkem, je to okrajová záležitost.
Podílíte se i na dalších dvou projektech. Můžete je představit? A který je váš hlavní?
Hlavní jsou všechny, nic se nedělá napůl. (směje se) A každý je úplně jiný. Podílím se na e-shopu s podestýlkou Ekotek z viskózy, která je extra savá a na trhu není nic, co by se jí přibližovalo. Vyrábí se tady v Česku a neprodává nikde jinde než v našem e-shopu. Materiál je stoprocentně přírodní, sháníme ho a zpracováváme tady v manufaktuře.
K tomu jste se dostal přes módu?
To by vás kvůli viskóze mohlo napadnout, ale nebylo to tak. (usmívá se) Nebyl jsem spokojený s reklamními agenturami, začal jsem se sám vzdělávat a dělat si komplexní marketing sám. Přes to jsem se dostal k tomuhle nápadu s podestýlkou, který jsme odkoupili a postavili kolem něj vizi s marketingem, e-shopem.
A váš třetí projekt?
To je firma Evora CZ, která se třináct let zabývá velkými projekty v oblasti fotovoltaiky, rekuperace vzduchu, udržitelného vytápění a podobně. Do online světa vstupuje nově a velmi brzy bude hodně viditelná. (směje se)
Máte nějaký volný čas?
Mám. Moje obrovská výhoda je, že svou práci můžu dělat online, kdykoli a kdekoli, kde mám s sebou počítač. Práce je pro mě odpočinek a pracovat můžu klidně i z domu.
Proč jste si vybral služby Comgate?
Potřebovali jsme platební karty, může to být pět šest let zpátky. Jak si vybavuju, určitě pro mě hrálo roli to, že to je česká firma. V té době jsem se platebních bran trochu bál, ta vaše na mě působila důvěryhodně. A už tehdy jste měli přívětivou cenovou politiku. Celou dobu spolupráce funguje velmi dobře, logicky jsme ji rozšířili i na naše další projekty.
Na e-shopu máte povolené i odložené platby. Fungují?
Docela ano, je to takový trend. Konkrétně Twisto se u nás objevuje čím dál častěji než dřív, kdy to bylo jednou za měsíc.
Využil jste náš Podnikatelský úvěr. Pomohl vám?
Chtěl jsem ho vyzkoušet jako inovaci. Když to řeknu na rovinu, myslel jsem si, že to takhle snad ani nemůže fungovat, a bral jsem to skoro jako legraci. Říkal jsem si, že nejde, aby se všechno takhle vyřešilo online od stolu. V každém kroku jsem čekal, kdy přijde nějaké „ale“. A ono nepřišlo. Byl jsem moc spokojený. Vylepší to cash flow, pomůže to.
Co si myslíte, že by v podnikání mělo být férovější?
Konkrétně v oboru online a posílání balíků by bylo férovější, kdyby si opravdu každý zákazník převzal zboží, které si objedná. Že to někdo neudělá, se u nás neděje ve velkém a snažíme se tyhle problémy zredukovat – voláme lidem, že jim končí doba uložení, a podobně. Zákazníci, kteří nepřevezmou zásilku, si neuvědomují, že to stojí peníze. Musíte platit poštovné, musíte platit lidi…
Co byste doporučil ostatním podnikatelům, třeba těm začínajícím?
Absolutní zápal, vášeň pro věc. A zarputilost, vytrvalost a urputnost. Když je člověk má, může přijít sto neúspěchů, pak ale úspěch přijde. Začnete s nějakou vizí, s nějakým produktem nebo službou a určitě uspějete, i kdyby to bylo nakonec s něčím úplně jiným.